s بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به دیابت – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / دیابت / بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به دیابت
تغذیه و دیابت

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به دیابت

گردو

به دلیل ترکیب فیبر، پروتئین و چربی های سالم، گردو جایگزین مناسبی برای میان وعده های حاوی کربوهیدرات مانند بیسکوییت و چیپس است. اسیدهای چرب مفید در گردو کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش می دهند. این مسئله در کاهش خطر بیماری قلبی یا حملات قلبی موثر است و افراد دیابتی در معرض خطر قرار دارند. همچنین افرادی که در رژیم غذایی خود از مغزدانه ها استفاده می کنند وزن کمتری اضافه می کنند. کاهش وزن به کاهش قند خون کمک می کند.

آووکادو

آووکادو تنها میوه ای است که منبع خوب چربی سالم به شمار می رود. همچنین حاوی 20 نوع ویتامین و املاح متفاوت است. پتاسیم، ویتامین های C، E و K، لوتئین و بتاکاروتن در آووکادو به مقدار فراوانی یافت می شوند. مصرف چربی های سالم به افزایش حس سیری و کاهش سرعت هضم کربوهیدرات ها کمک می کند. در نتیجه قند خون ثبات بیشتری خواهد داشت. آووکادو غنی از فیبر است. نصف این میوه 7-6 گرم فیبر دارد. افزایش دریافت فیبر خطر دیابت را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. افزایش دریافت فیبر فشارخون و سطوح کلسترول را کاهش داده و به عملکرد انسولین کمک می کند.

دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل غنی از منیزیم و اسیدهای چرب مفید است. منیزیم در فرآیند شکستن و آزاد سازی انرژی مواد غذایی نقش دارد. کمبود منیزیم با مقاومت به انسولین_دلیل اصلی بروز دیابت نوع 2_ارتباط دارد. دو قاشق غذاخوری دانه کدو تنبل حاوی 74 میلی گرم منیزیم است که یک چهارم از نیاز روزانه منیزیم را تامین می کند.

توت فرنگی

مطالعات نشان می دهند که افزایش مصرف انواع توت خطر دیابت را کاهش می دهد. «فیستین» ترکیبی که در توت فرنگی وجود دارد از عوارض کلیوی و مغزی ناشی از دیابت پیشگیری می کند. یک لیوان توت فرنگی تازه 160% از نیاز روزانه ویتامین C را تامین می کند و تنها 50 کالری انرژی دارد. کمبود ویتامین C با بروز دیابت ارتباط دارد.

زنجبیل

ترکیبات غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها در درمان و تسکین علائم یا کاهش خطر بیماری های مزمن مانند دیابت کمک کننده هستند. زنجبیل غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ترکیبات سالمی است که قدرت ضد التهابی آن را افزایش می دهند. مطالعات متعدد نشان می دهند که زنجبیل سطوح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

اسفناج

دریافت کم پتاسیم با افزایش خطر دیابت و عوارض آن در ارتباط است. اسفناج یکی از بهترین منابع غذایی پتاسیم است. در هر لیوان اسفناج پخته 839 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. در حالی که یک لیوان موز خرد شده 539 میلی گرم پتاسیم دارد.

دارچین

برخی مطالعات نشان می دهند  مصرف دارچین به کاهش قند خون کمک می کند.

گوجه فرنگی

در میان سبزیجات غیرنشاسته ای، گوجه فرنگی امتیاز گلایسمی پایینی دارد. مصرف 1.5 عدد گوجه فرنگی در روز فشار خون را کاهش می دهد. مصرف گوجه فرنگی به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط با دیابت نوع 2 کمک می کند.

 

 

منبع: Medical News Today

لطفا به این موارد هم توجه کنید

رژیم غذایی کتوژنیک

آیا رژیم کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم کتوژنیک چیست؟ کتوژنیک اصطلاحی برای نوعی رژیم غذایی کم کربوهیدرات است. در این برنامه، …

پاسخ دهید