s با مصرف انار از دکتر بی نیاز شوید! – www.DrFree-Health.com
خواص درمانی انار

با مصرف انار از دکتر بی نیاز شوید!

انار حاوی طیفی از ترکیبات گیاهی مفید و منحصر به فرد است. مطالعات متعدد نشان می دهند که انار فواید غیرقابل باوری برای بدن دارد و خطر تمام انواع بیماری ها را کاهش می دهد. در اینجا به تعدادی از خواص درمانی انار که مبتنی بر شواهد هستند اشاره می کنیم:

1- انار حاوی مواد مغذی قابل توجهی است

یک فنجان دانه انار (174 گرم) حاوی 7 گرم فیبر و 3 گرم پروتئین است. همچنین این مقدار انار 30% از نیاز روزانه ویتامین C، 36% از نیاز روزانه ویتامین K، 16% از نیاز روزانه فولات و 12% از نیاز روزانه پتاسیم را تامین می کند. یک فنجان دانه انار 24 گرم قند و 144 کیلوکالری انرژی دارد.

2- ترکیبات گیاهی فعال با خاصیت درمانی

پونیکالاجین (Punicalagins)

یک ترکیب آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمند است که در آب و پوست انار وجود دارد. به دلیل وجود این ترکیب قدرتمند آنتی اکسیدانی، فعالیت آنتی اکسیدنی آب انار 3 برابر بیشتر از چای سبز می باشد.

پونیسیک اسید (Punicic Acid)

که به عنوان روغن هسته انار هم شناخته می شود اصلی ترین اسید چرب موجود در دانه انار است. این چربی، نوعی لینولئیک اسید کونژوگه است است که خواص زیستی بالقوه ای دارد.

3- انار خواص ضد التهابی ویژه ای دارد

التهاب مزمن در گروه مهمترین بیماری های کشنده قرار دارد. خواص ضد التهابی بالقوه در انار به واسطه خاصیت آنتی اکسیدانی پونیکالاجین است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند که انار می تواند فعالیت التهابی را در لوله گوارش و سلول های سرطان سینه و سرطان کولون کاهش دهد. در یک مطالعه مشخص شد که نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار (250 سی سی) به مدت 12 هفته، شاخص های التهابی CRP و اینترلوکین-6 را به ترتیب 32% و 30% کاهش می دهد.

4- انار به مقابله با سرطان پروستات کمک می کند

سرطان پروستات از سرطان های شایع در مردان است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره انار، تکثیر سلول های سرطانی را کاهش داده و موجب القاء مرگ سلولی (آپوپتوز) در سلول های سرطانی می شود. در یک مطالعه انسانی که بر روی 237 نفر انجام گرفت مشخص شد که نوشیدن روزانه 1 لیوان آب انار، زمان 2 برابر شدن سطوح آنتی ژن خاص پروستات (PSA) را افزایش می دهد. هرچه زمان دو برابر شدن سطوح PSA کوتاه تر باشد، خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات بیشتر می گردد.

5- انار برای مبارزه با سرطان سینه مفید است

سرطان سینه از سرطان های شایع در زنان است. عصاره انار تکثیر سلول های سرطانی سینه را مهار می کند و ممکن است بسیاری از این سلول ها را نابود کند.

6- انار به کاهش فشارخون کمک می کند

فشارخون بالا از عوامل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی است. مطالعات نشان می دهند که نوشیدن روزانه نصف لیوان آب انار به مدت 2 هفته، موجب کاهش قابل توجه فشارخون می شود.

7- انار به مقابله با درد مفاصل و آرتریت کمک می کند

انواع متفاوتی از آرتریت وجود دارد اما بیشتر آن ها شامل نوعی از التهاب مفصلی هستند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند که عصاره انار می تواند آنزیم های آسیب زننده به مفاصل افراد مبتلا به استئوآرتریت را غیرفعال کند.

8- آب انار خطر حمله قلبی را کاهش می دهد

بیماری قلبی از دلایل شایع مرگ زودرس در جهان است. این بیماری تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ می دهد و بسیار پیچیده است. پونیسیک اسید، اسید چرب عمده در انار، از مراحل مختلف روند بیماری قلبی محافظت می کند. در مطالعه ای که بر روی 51 فرد مبتلا به کلسترول و تری گلیسیرید بالا انجام شد، دریافت روزانه 800 میلی گرم روغن هسته انار به مدت 4 هفته توانست به طور معنی داری سطوح تری گلیسیرید را کاهش دهد و نسبت تری گلیسیرید به HDL را بهبود بخشد. در مطالعه ای مشابه، مصرف آب انار در بیماران مبتلا به دیابت و کلسترول بالا، موجب کاهش چشمگیری در LDL کلسترول شد. همچنین آب انار از اکسیداسیون کلسترول LDL، یکی از عوامل اصلی بروز بیماری قلبی، پیشگیری می کند.

9- آب انار به درمان اختلال نعوظ کمک می کند

آسیب اکسیداتیو می تواند در جریان خون تمام نواحی بدن از جمله بافت های تولید مثلی اختلال ایجاد کند. در مطالعات حیوانی مصرف آب انار خواص مفیدی در افزایش جریان خون و پاسخ تولید مثلی داشته است.

10- انار به مبارزه علیه عفونت های باکتریایی و قارچی کمک می کند

ترکیبات گیاهی موجود در انار با میکروارگانیسم های بیماری زا مبارزه می کنند. این ترکیبات ضد باکتریایی و ضد قارچی، از عفونت و التهاب دهان نظیر التهاب لثه، ورم لثه و التهاب بافت دهانی محافظت می کنند.

11- انار به تقویت حافظه کمک می کند

دریافت روزانه یک لیوان آب انار، به طور معنی داری شاخص های حافظه کلامی و بصری را تقویت می کند و از بیماری آلزایمر پیشگیری می نماید. همچنین از آسیب حافظه پس از انجام جراحی پیشگیری می کند.

12- انار به بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند

انار غنی از نیترات طبیعی است که با بهبود عملکرد ورزشی ارتباط دارد. مصرف انار 30 دقیقه پیش از ورزش به طور معنی داری جریان خون را افزایش می دهد که این امر موجب تاخیر در خستگی و افزایش کارایی می گردد.

منبع: Authority Nutrition

حساسیت به سیب زمینی

حساسیت به سیب زمینی: علائم و عوامل خطر

سیب زمینی از محصولات اصلی کشاورزی در کشورهای مختلف است و بخش مهمی از رژیم …