s تغذیه سالم برای تیروئید سالم – www.DrFree-Health.com
رژیم غذایی برای اختلالات تیروئید

تغذیه سالم برای تیروئید سالم

زمانی که از داروی هورمونی تیروئید استفاده می کنید، به جز چند مورد استثناء، نیازی به پیروی از رژیم غذایی ویژه ای ندارید. از مصرف مقدار زیاد پروتئین سویا، که ممکن است که با جذب هورمون تیروئید تداخل کند پرهیز کنید. همچنین از مصرف مقدار زیاد ید به صورت دارو یا مکمل پرهیز کنید زیرا به طور بالقوه می تواند سطوح هورمون تیروئید را تغییر دهد. بیشتر غذاهای غنی از ید نظیر محصولات غنی از ید یا ماهی قابل قبول هستند. صرف نظر این محدودیت ها، مصرف هرآنچه که تمایل دارید بلامانع است اما بر مبنای مصرف رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی میوه، سبزی و غلات کامل باشد هدف گذاری کنید.

دریافت یک رژیم غذایی مغذی برای تیروئید، با طبیعی نمودن سطوح هورمون تیروئید به شما احساس خوبی می دهد. علاوه بر اینکه به عملکرد سیستم گوارشی و کارآمدی عملکرد قلب کمک می کند که این دو موجب بهبود روند سوخت و ساز بدن می شوند. اگر پس از شروع مصرف دارو همچنان احساس خوبی ندارید، به رژیم غذایی خود توجه کنید و یک برنامه ورزشی را آغاز کنید. در اینجا رهنمودهایی برای رژیم غذایی سالم ارائه می کنیم:

مواد غذایی مغذی مصرف کنید: انواعی از میوه ها، سبزیجات، مغزدانه ها و غلات کامل را به رژیم غذایی خود بیافزایید. منابع پروتئینی باید از گوشت بدون چربی مانند ماهی یا حبوبات تامین شود. از روغن های سالم نظیر روغن زیتون استفاده کنید.

چربی های مضر و قندهای ساده را کاهش دهید: مصرف برخی از انواع چربی ها با بیماری قلبی و برخی از سرطان ها ارتباط دارند. چربی های اشباع را کاهش دهید. بخش عمده این چربی ها از گوشت و پنیر حاصل می شود. چربی های ترانس که در روغن های هیدورژنه، غذاهای فرآوری شده و بسیاری از مارگارین ها وجود دارد نیز مضر هستند. در مقابل از چربی هایی استفاده کنید که میزان LDL-کلسترول را کاهش می دهند. این چربی ها شامل چربی های تک غیراشباع و چندغیراشباع حاصل از روغن های گیاهی و چربی های امگا 3 و انواعی از ماهی ها هستند. دانه ها، مغزها و حبوبات نیز انتخاب های سالمی هستند.

قندهای مرکب که در غلات کامل، میوه ها و سبزیجات وجود دارند را در اولویت قرار دهید و دریافت نوشیدنی های شیرین، چیپس سیب زمینی، شکلات، کراکر و سایر تنقلات صنعتی که غنی از انرژی و فقیر از مواد مغذی هستند را به حداقل برسانید.

فیبر غذایی را افزایش دهید: فیبر غذایی به بهبود عملکرد گوارشی کمک می کند. غلات کامل و انواعی از سبزیجات و میوه ها منبع خوبی از فیبر غذایی هستند.

 

منبع: Harvard Medical School

پاسخ دهید