s ادعاهای غلط درباره مراقبت های پوستی – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و زیبایی / تغذیه و پوست و مو / ادعاهای غلط درباره مراقبت های پوستی
تغذیه و سلامت پوست

ادعاهای غلط درباره مراقبت های پوستی

آیا در مورد سلامت و مراقبت های پوست اطلاعات کافی دارید؟ با خواندن این مقاله احتمالا شگفت زده می شوید که بدانید تا چه اندازه دانش عموم درباره سلامت پوست نادرست است.

در اینجا به 10 مورد از ادعاهای نادرست درباره سلامت پوست اشاره می کنیم:

1- انتخاب کرم مناسب می تواند ظاهر پوست را جوان نگه دارد.

انواعی از محصولات درمانی وجود دارند که ادعا می کنند به جوانسازی و تقلیل روند پیری پوست کمک می کنند. برای کاهش چین و چروک ها، درمان معمول و علمی مورد استفاده «اسید رتینوئیک» یا رتین A است. بسیاری از محصولات بدون نسخه حاوی اسید رتینوئیک هستند و انتخاب بهترین گزینه دشوار است. اما بهترین روش برای پیشگیری از شکل گیری چین و چروک ها، استفاده از کرم های ضد آفتاب و ترک دخانیات است.

2- صابون آنتی باکتریال بهترین گزینه برای تمیز کردن پوست است.

باکتری ها به طور طبیعی در سطح پوست قرار دارند و غیرممکن است که پوست را به طور کامل از باکتری پاک نمود. در حقیقت بسیاری از کارشناسان نگرانند که استفاده از صابون آنتی باکتریال موجب ایجاد تعداد بیشتری از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک شود. صابون آنتی باکتریال برای مصرف روزانه ضروری نیست. شستشوی منظم و کامل دست ها با صابون های معمولی برای پیشگیری از گسترش عفونت کمک کننده خواهد بود.

3- مصرف شکلات یا غذاهای چرب موجب بروز آکنه و ایجاد پوست چرب می شود.

واقعیت این است که ترکیب چربی به نام «سبوم» موجب بروز آکنه می شود. این ترکیب توسط پوست تولید و ترشح می شود و شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد دریافت برخی مواد غذایی موجب بروز آکنه می شود.

4- آفتاب گرفتن مضر است.

اگر زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری کنید، به ویژه اگر از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، خطر بروز سرطان پوست افزایش می یابد. خطر سرطان پوست با کل زمان و تعدد دفعات تماس با نور خورشید در ارتباط است. آفتاب گرفتن همچنین موجب آسیب پوست و ایجاد چین و چروک و پیری زودرس می شود.

اما آفتاب گرفتن تدریجی و کوتاه خطری ندارد. با در نظر گرفتن موارد احتیاط مانند استفاده از ضد آفتاب با SPF حداقل 30 که به طور کامل استفاده شود و پرهیز از تماس با نور خورشید در زمان حداکثر تابش. آفتاب گرفتن ملایم که موجب سوختگی پوست نشود ضرری ندارد.

5- آفتاب گرفتن مفید است.

اغلب افراد تصور می کنند که تیره شدن پوست در زیر نور خورشید موجب افزایش سلامتی می شود. اما هیچ منبع علمی وجود ندارد که نشان دهد افراد برنزه از افراد سفیدتر سالم تر هستند. البته تماس با نور خورشید فوایدی دارد. آفتاب، ویتامین D موجود در پوست را فعال می کند. ویتامین D به استحکام استخوان ها و کاهش خطر برخی سرطان ها و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. بر اساس مقدار ویتامین D رژیم غذایی، تماس ناکافی با نور خورشید خطر کمبود ویتامین D را افزایش می دهد.

6- هرچه SPF ضدآفتاب شما بیشتر باشد بهتر است.

بالاتر از یک حد مشخص، افزایش فاکتور حفاظتی آفتاب (SPF) در مقایسه با SPF پایین تر فواید اندکی دارد. کارشناسان به طور معمول توصیه می کنند که از ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده شود که قادر است اثر 97% از اشعه UVB را خنثی کند. اگر می خواهید بیش از 3-2 ساعت خارج از محیط بسته باشید به ویژه در ساعات اوج تابش خورشید (10 صبح تا 2 بعداز ظهر)، بهتر است از SPF بالاتر استفاده کنید.

7- اسکار یا جای زخمی که به سختی قابل دید باشد نشان دهنده مهارت جراح است.

مهارت حقیقی جراح با عملکرد او برای ایجاد برش و بستن آن مشخص می شود. در حالی که جراحان به طور عمده به برش های روی صورت توجه بیشتری دارند (استفاده از بخیه های نازک تر، ایجاد بخیه های نزدیک به هم و پرهیز از بخیه در نقاطی که امکان پذیر باشد)، ظاهر زخم نمی تواند بیان کننده مهارت جراح شما باشد.

8-  مصرف ویتامین E به ناپدید شدن اسکار کمک می کند.

شواهد علمی اندکی برای حمایت از این ادعا وجود دارد. اگر در مورد ظاهر زخم یا اسکار باقی مانده نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید. گزینه های مختلفی برای بهبود ظاهر اسکار وجود دارد که از جمله می توان به درمان های لیزر اشاره کرد.

9- پا روی پا انداختن موجب واریس می شود.

عوامل مختلفی موجب واریس می شوند اما پا روی پا انداختن از آن جمله نیست. وراثت عامل مهمی است. والدین 80 درصد از افرادی که واریس دارند دچار شرایط مشابهی هستند. سایر عواملی که شخص را در معرض خطر واریس قرار می دهند عبارتند از: استعمال دخانیات، بی تحرکی، فشارخون بالا، بارداری، چاقی و داشتن شغلی که نیازمند ایستادن طولانی مدت باشد. اگر اخیرا به واریس مبتلا شده اید، بالا بردن پاها یا استفاده از جوراب مخصوص واریس ممکن است کمک کننده باشد. اما پرهیز از روی هم گذاشتن پاها به بهبود یا پیشگیری از بروز بیماری کمکی نمی کند.

10- ماساژ پوست سر از بروز طاسی پیشگیری می کند.

شواهد علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.
اگر مورد غیرطبیعی بر روی پوست خود مشاهده کردید یا درباره سلامت پوست خود نگران شدید با پزشک یا متخصص پوست مشورت نمایید و اگر این ادعاهای نادرست را از زبان فردی شنیدید آن ها را اصلاح کنید.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گلاب

گلاب: نوشیدنی شفابخش

مصرف گلاب که در زبان انگلیسی به نام Rose Water شناخته می شود به قرن …

پاسخ دهید