s اگر تری گلیسیرید خون بالا دارید از این مواد غذایی پرهیز کنید – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / بیماریهای قلبی و عروقی / اگر تری گلیسیرید خون بالا دارید از این مواد غذایی پرهیز کنید
کاهش تری گلیسیرید

اگر تری گلیسیرید خون بالا دارید از این مواد غذایی پرهیز کنید

سبزیجات نشاسته ای: اگر تری گلیسیرید خون بالا دارید برخی سبزیجات از انواع دیگر برایتان مفیدترند. انواع سبزیجات نشاسته ای مانند ذرت، نخودفرنگی و سیب زمینی را محدود کنید. بدن نشاسته اضافه را به تری گلیسیرید تبدیل می کند. سایر سبزیجات مانند کلم، قارچ، کدو، فلفل دلمه ای، کاهو و سایر سبزیجات غیرنشاسته ای مفیدتر هستند.

کنسرو خوراک لوبیا: لوبیاه حاوی فیبر و سایر مواد مغذی مفید هستند اما کنسرو لوبیا حاوی شکر و چربی اضافه است. برچسب کنسروها را قبل از مصرف بررسی کنید. بهتر است خوراک لوبیا را در منزل تهیه کرده و از افزودن شکر و روغن اضافی پرهیز کنید.

مصرف زیاد میوه های شیرین: بدون شک مصرف میوه برای بدن مفید است به ویژه اگر جایگزین شرینی و دسر شوند. اما اگر تری گلیسیرید بالا دارید مقدار دریافت میوه های شیرین را به 3-2 برش در روز محدود کنید. در مورد میوه های خشک از مقادیر کمتری استفاده کنید. به طور مثال: 2 قاشق غذاخوری کشمش در روز.

الکل: ممکن است از الکل به عنوان یک ماده مفید برای قلب استفاده کنید. اما مقدار زیاد آن سطوح تری گلیسیرید را افزایش می دهد. علت آن شکری است که به طور طبیعی در انواع الکل وجود دارد. دریافت مقدار زیاد شکر از هر منبع غذایی مشکل ساز است. اگر تری گلیسیرید بسیار بالایی دارید پزشک به شما توصیه می کند الکل را کنار بگذارید.

تن ماهی در روغن: ماهی برای قلب مفید است اما برای خرید کنسرو ماهی انواعی که در آب هستند را انتخاب کنید.

نارگیل: نارگیل میوه وسوسه برانگیزی است و فواید بسیاری دارد اما حاوی مقادیر بالایی چربی اشباع است. اگر تری گلیسیرید بالا دارید دریافت محصولات حاوی نارگیل را قطع یا محدود کنید.

غذاهای نشاسته ای: بدن نشاسته مازاد دریافتی را به تری گلیسیرید تبدیل می کند. به مقادیر ماکارونی، برنج و غلات مصرفی خود توجه کنید. یک واحد نشاسته معادل 30 گرم نان، یک سوم لیوان برنج پخته، نصف لیوان ماکارونی، نصف لیوان پوره سیب زمینی یا غلات پخته است.

نوشیدنی های شیرین: ممکن است با مصرف یک لیوان نوشیدنی شیرین مقدار زیادی شکر دریافت کنید. ممکن است با نوشیدن چای شیرین، نوشابه معمولی، آبمیوه یا قهوه، مقدار شکری بیش از نیاز بدن دریافت کنید. بنابراین شکر اضافه به تری گلیسیرید تبدیل می شود. دریافت نوشیدنی های شیرین را به یک لیوان در روز محدود کنید.

عسل یا شربت افرا: عسل و شربت افرا گزینه های سالم تر و طبیعی تر از شکر تصفیه شده هستند. اما مانند شکر موجب افزایش تری گلیسیرید می شوند. برای کاهش تری گلیسیرید شیرین کننده های سالم را نیز محدود کنید.

غذاهای پخته: به دلیل تری گلیسیرید بالا دریافت چربی اشباع را محدود کنید. کیک ها و شیرینی هایی که با کره تهیه می شوند حاوی چربی اشباع هستند. همچنین از مصرف چربی ترانس پرهیز کنید. اغلب محصولات صنعتی پخته شده حاوی چربی های ترانس هستند.

گوشت های پرچربی: نیازی نیست مصرف گوشت قرمز را به طور کامل قطع کنید. از انواع لخم و بدون چربی انتخاب کنید. از مصرف انواع گوشت فرآینده شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر خودداری کنید.

کره یا مارگارین: برای پخت و پز یا تهیه سس سالاد روغن زیتون را جایگزین کره و مارگارین کنید زیرا این محصولات حاوی چربی اشباع یا ترانس هستند. روغن کانولا، گردو و بذر کتان نیز جایگزین های مناسبی هستند.

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید مصرف طالبی

با مصرف «طالبی» از دکتر بی نیاز شوید!

طالبی و سایر ملون ها (گرمک، خربزه، هندوانه) یک میان وعده تابستانی مفید هستند که …

پاسخ دهید