s آیا دائما احساس خستگی می کنید؟ – www.DrFree-Health.com
خستگی مزمن و راهکارهای درمانی

آیا دائما احساس خستگی می کنید؟

خستگی مداوم و کمبود انرژی از علائم افزایش سن نیست. اگر پس از یک استراحت کوتاه یا خواب خوب شبانه همچنان احساس خستگی می کنید و اغلب اوقات دچار کمبود انرژی هستید احتمالا مسئله مهمی وجود دارد. اگرچه با افزایش سن ممکن است آهسته تر از همیشه راه بروید یا زودتر خسته شوید اما هرگز برای لذت بردن از یک زندگی فعال بسیار خسته نخواهید بود.

خستگی زندگی شما را به شیوه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. احتمالا انرژی کافی برای ورزش کردن ندارید، برای تمرکز کردن، هوشیار ماندن و به خاطر آوردن دچار مشکل می شوید، ممکن است به سرعت عصبانی یا از نظر اجتماعی منزوی شوید.

اگر خستگی ناگهان ظاهر می شود یا به طور مکرر تکرار می گردد به بیماری های مختلف پزشکی یا تغییرات شیوه زندگی مرتبط است. اگر هریک از مشکلات زیر را دارید با پزشک مشورت کنید:

کم خونی: کم خونی زمانی رخ می دهد که تعداد گلبول  های قرمز خون بسیار کم است یا این سلول ها هموگلوبین کافی ندارند_پروتئینی که اکسیژن را در جریان خون حمل می کند. نتیجه کم خونی کاهش انرژی بدن است.

بیماری قلبی: بیماری قلبی موجب می شود که قلب خون را به طور کامل پمپ نکند و موجب تجمع مایع در ریه ها می شود. این مسئله موجب تنفس کوتاه و کاهش مقادیر اکسیژن رسیده به قلب و ریه ها می شود و احساس خستگی ایجاد می کند.

کم کاری تیروئید: غده تیروئید کم فعال موجب احساس خستگی و علائمی نظیر افزایش وزن، ضعف، خشکی پوست، احساس سرما و یبوست می شود.

مشکلات خواب: آپنه خواب حالتی است که با توقف تنفس به مدت چند ثانیه یا تنفس ضعیف در حین خواب مشخص می شود. این مشکل در میان سالمندان و افرادی که اضافه وزن دارند شایع است. یکی دیگر از مشکلات مرتبط با خواب مثانه بیش فعال یا بزرگی پروستات است که موجب تکرر ادرار شبانگاهی می شود. هریک از این مشکلات باعث می شود که خواب شبانه خوبی نداشته باشید و در روز بعد احساس خستگی کنید.

داروها: برخی داروها مانند داروهای فشارخون، ضدافسردگی ها، داروهای ضداضطراب و آنتی هیستامین ها موجب احساس خستگی می شوند اما به طور کلی واکنش به داروها در افراد مختلف متفاوت است. اگر اخیرا داروهای ویژه ای مصرف می کنید یا دوز داروی مصرفی خود را افزایش داده اید با پزشک خود مشورت کنید. گاهی مصرف شبانه داروهایی که احساس خستگی می دهند بهتر از مصرف روزانه آن هاست.

اضطراب و افسردگی خفیف: مشکلات روحی اغلب موجب کاهش انرژی می شود. ممکن است دچار اضطراب و افسردگی خفیف بوده و از آن بی خبر باشید.

 

  • علائم خستگی

حتی پس از خواب کامل شبانه احساس خستگی شدید دارید.

انگیزه کافی برای شروع روز ندارید.

برای انجام فعالیت های مورد علاقه توانایی ندارید.

حملات ناگهانی خستگی که از بین می روند و دوباره بازمی گردند.

تنفس کوتاه.

 

  • راهکارهای افزایش انرژی

زمانی که دچار خستگی طبیعی روزانه می شوید راهکارهایی وجود دارد که انرژی خود را افزایش دهید:

یک فنجان چای یا قهوه بنوشید: مقدار کمی کافئین می تواند روز شما را پرانرژی کند. نیازی نیست که در مصرف آن زیاده روی کنید. اما اگر دچار مشکلات مرتبط با خستگی صبحگاهی هستید کافئین کمک کننده است.

30 دقیقه پیاده روی کنید: اگر نمی توانید بیرون بروید در اطراف خانه به مدت 10 تا 15 دقیقه 3-2 بار در روز پیاده روی کنید.

استراحت میان روز را فراموش نکنید: استراحت میان روز سبک، خستگی روز را برطرف می کند. در حدود 20 تا 30 دقیقه استراحت کافی است. برپایه نتایج مطالعات، بیش از 40 دقیقه خواب میان روز اثر معکوسی بر بدن دارد و موجب احساس ضعف و بی حالی می شود. بهتر است دیر نخوابید تا با خواب شبانه فاصله کافی وجود داشته باشد.

از مصرف الکل بپرهیزید: مصرف الکل را کاهش دهید یا برای چند هفته آن را کنار بگذارید. مردان نیز با کاهش مصرف الکل احساس بهتری را تجربه خواهند کرد.

 

  • سندرم خستگی مزمن

خستگی های متوالی می تواند علامت سندرم خستگی مزمن باشد. یک اختلال ناشناخته و خستگی عمیق که با استراحت بهبود نیافته و با فعالیت های جسمی و ذهنی تشدید می شود. پزشک می تواند در تشخیص و راه های درمان شما را راهنمایی کند.

 

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

غذاهای پروتئینی

با مصرف غذاهای پروتئینی رژیم غذایی خود را غنی کنید

ساندویج گوشت بوقلمون و سیب 4 برش گوشت بوقلمون 9 گرم پروتئین دارد. برای تهیه …

پاسخ دهید