s عادات صحیح غذا خوردن برای کودکان – www.DrFree-Health.com
عادات صحيح غذاخوردن براي كودكان

عادات صحیح غذا خوردن برای کودکان

آموزش عادات صحیح غذا خوردن به کودکان و مدل سازی این عادات در والدین به حفظ وزن سالم و رشد طبیعی کودکان کمک خواهد کرد. اجرای عادات صحیح غذا خوردن از کودکی تا سنین جوانی به حفظ شیوه زندگی سالم در بزرگسالی کمک خواهد کرد.

متخصصین تغذیه می توانند چگونگی وزن و رشد کودک شما را ارزیابی و نیاز وی به کاهش یا افزایش وزن و یا هرگونه تغییر مورد نیاز در رژیم غذایی را تعیین کنند.

برخی از مهمترین عادات صحیح غذا خوردن برای کودکان، کنترل مقدار خوراک و کاهش دریافت چربی و قند از غذاها و نوشیدنی هاست. راهکارهای ساده برای کاهش دریافت چربی در رژیم غذایی کودکان و رسیدن به وزن سالم عبارتند از مصرف:

  • محصولات لبنی کم چربی یا بدون چربیعادات صحيح غذاخوردن براي كودكان
  • گوشت ماکیان بدون پوست
  • گوشت لخم بدون چربی
  • نان تهیه شده از غلات کامل
  • میان وعده های سالم نظیر میوه و سبزیجات
  • کاهش دریافت نوشیدنی های شیرین شده با شکر و کاهش دریافت نمک

چنانچه درباره انتخاب و آماده سازی مواد غذایی برای خانواده اطمینان کافی ندارید با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

بسیار مهم است که بدانید کودک دارای اضافه وزن نباید از رژیم غذایی سخت و بسیار محدود کننده استفاده کند. مگر اینکه پزشک به دلایل پزشکی این رژیم غذایی را تجویز نماید.

سایر راهکارها که والدین می توانند برای ایجاد عادات غذایی سالم برای کودکان خود مورد استفاده قرار دهند عبارتند از :

انتخاب مواد غذایی را هدایت کنید: مواد غذایی متنوع و سالم را در خانه نگهداری کنید. این تمرین به کودکان آموزش می دهد که چگونه انتخاب های سالمی داشته باشند. مواد غذایی ناسالم مانند چیپس، نوشابه و آب میوه های صنعتی را در منزل نگهداری نکنید و غذا را با آب سرو نمایید.

کودکان را تشویق کنید تا آهسته غذا بخورند: زمانی که کودکی آهسته غذا بخورد، حس گرسنگی و سیری را بهتر درک می کند. پیش از اینکه بخواهید بشقاب کودک را دوباره پر کنید از او بخواهید تا حداقل 15 دقیقه صبر کند تا به درستی بداند که هنوز گرسنه است. در این مدت مغز زمان کافی برای تشخیص حس سیری را خواهد داشت. بنابراین حجم غذای بعدی بسیار کمتر از بشقاب اول خواهد بود.

تا آنجا که ممکن است در کنار یکدیگر غذا بخورید: سعی کنید زمان غذا خوردن را با صحبت های مناسب خوشایند کنید و از سرزنش یا بحث کردن پرهیز نمایید. چنانچه زمان غذا خوردن ناخوشایند باشد ممکن است کودکان سریعتر غذا بخورند تا هرچه زودتر سفره را ترک کنند. پس از آن، کودکان می آموزند که غذا خوردن با استرس همراه خواهد بود.

کودکان را در خرید و آماده سازی مواد غذایی همراه کنید: این فعالیت ها نکاتی درباره علایق غذایی کودکان به شما می آموزد علاوه بر اینکه فرصتی برای آموزش تغذیه به کودکان است. ممکن است کودکان به امتحان کردن یا خوردن غذایی که در تهیه آن نقشی داشته اند بیشتر تمایل نشان دهند.

برای میان وعده ها برنامه ریزی کنید: مصرف زیاد میان وعده ها ممکن است به پرخوری منتهی شود اما میان وعده هایی که در زمان های مشخصی از روز برنامه ریزی می شوند بخشی از رژیم غذایی سالم هستند، بدون اینکه اشتهای کودک را برای وعده های اصلی غذا کاهش دهند. تا حد امکان میان وعده های سالم و مغذی تهیه کنید اما کودکان را از مصرف گهگاه شیرینی ها یا تنقلات مورد علاقه به ویژه در مهمانی ها محروم نسازید.

از سرو غذا یا میان وعده ها در مقابل تلویزیون خودداری کنید: سعی کنید غذا را در قسمت مشخصی از خانه نظیر اتاق غذاخوری یا آشپزخانه میل کنید. مصرف غذا در مقابل تلویزیون، توجه به حس سیری را مشکل می سازد و موجب پرخوری می شود.

کودکان را به نوشیدن آب بیشتر تشویق کنید: مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های شیرین شده و نوشابه ها با افزایش خطر چاقی در کودکان در ارتباط است.

از غذا به عنوان تنبیه یا پاداش برای کودکان استفاده نکنید: دریغ کردن غذا به عنوان ابزار تنبیه، کودکان را در مورد گرسنه ماندن نگران خواهد کرد. به طور مثال، اگر کودکی را بدون صرف شام به رختخواب بفرستید، در مورد گرسنه ماندن نگران خواهد شد و در نتیجه هر زمان که فرصت یابد به سراغ غذا می رود. به طور مشابه، زمانی که غذایی نظیر شیرینی ها به عنوان پاداش استفاده می شوند کودکان تصور می کنند که آن غذا بهتر یا ارزشمندتر از سایر غذاهاست. به طور مثال، زمانی که به کودکی بگویید در صورتی که تمام سبزیجات کنار غذای خود را بخورد به او دسر می دهید یک پیام اشتباه در مورد مصرف سبزیجات به او منتقل کرده اید.

اطمینان حاصل کنید که وعده های غذایی خارج از منزل مناسب هستند: از برنامه غذایی مدرسه آگاهی داشته باشید یا خودتان وعده ناهار مناسبی که انواع مواد غذایی را در بر گیرد برای کودکان تهیه کنید. همچنین اگر در رستوران غذا می خورید گزینه های سالم تر را انتخاب کنید.

به مقدار و ترکیبات غذا توجه کنید: برچسب های غذایی را بخوانید و غذاهای حاوی اسیدهای چرب ترانس را حذف کنید. علاوه بر این، از مصرف مقدار مناسبی از غذا که بر روی برچسب ها نشان داده شده است مطمئن شوید.

 

 

منبع : WebMD.com

 

 

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

افزایش وزن پس از روزه داری

آيا اضافه وزن ناگهانی پس از روزه داری شايع است؟

✅ با افزايش وعده هاي غذايي از سه بار در روز به پنج بار و …

پاسخ دهید