s چقدر آب بنوشیم؟ – www.DrFree-Health.com
نياز به آب

چقدر آب بنوشیم؟

احتمالا همه می دانیم که دریافت مایعات کافی در زمان افزایش دمای هوا بسیار مهم است. اما حفظ آب بدن به طور روزانه امری ضروری است و به دمای هوا بستگی ندارد. متاسفانه بسیاری از افراد و به ویژه سالمندان آب کافی دریافت نمی کنند. سالمندان حس تشنگی را به شدت افراد جوانتر احساس نمی کنند. بنابراین کمبود آب در زمان مصرف داروها به ویژه داروهای مدر، مشکل ساز خواهد شد.

عملکرد آب در بدن

آب به عملکرد مناسب تمام سیستم های بدن کمک می کند. نقش های مهم آب در بدن عبارتند از:

  • انتقال مواد مغذی و اکسیژن به سلول های بدننياز به آب
  • پاک کردن باکتری ها از مثانه
  • کمک به هضم غذا
  • پیشگیری از یبوست
  • تنظیم فشار خون
  • تنظیم ضربان قلب
  • نرم کردن حرکت مفاصل
  • محافظت از ارگان ها و بافت ها
  • تنظیم دمای بدن
  • حفظ تعادل الکترولیت ها

چنانچه آب کافی دریافت نکنید در معرض خطر کم آبی قرار می گیرید. علام کم آبی بدن شامل: ضعف، کاهش فشار خون، گیجی، سرگیجه، ادرار تیره رنگ.

مقدار نیاز به آب

بیشتر افراد سالم روزانه به 4 تا 6 لیوان آب نیاز دارند. ابتلا به بیماری هایی مانند اختلال تیروئید، کلیه، کبد یا مشکلات قلبی نیاز به آب را افزایش می دهد. مصرف برخی داروها نظیر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، داروی ضد درد مخدر و برخی داروهای ضد افسردگی موجب احتباس آب در بدن می شوند. اگر در این گروه ها قرار می گیرید برای آگاهی از مقدار نیاز به آب با پزشک خود مشورت نمایید.

مقدار نیاز به آب در افراد سالم متغیر است. در زمان ورزش یا در هوای گرم آب بیشتری از طریق تعریق از دست می رود. قاعده کلی برای افراد سالم نوشیدن 2 تا 3 لیوان آب در هر ساعت است اما در صورت تعریق شدیدتر نوشیدن آب بیشتر توصیه می شود.

برای حفظ تعادل آب در بدن می توان از انواع نوشیدنی های حاوی آب استفاده کرد. بنابراین، این مسئله که نوشیدنی های کافئینه مانند چای و قهوه به دلیل خاصیت ادرار آور موجب کم آبی بدن می شوند نادرست است! البته این نوشیدنی ها ادرار آور هستند اما در سال 2015 مقاله ای از دانشگاه هاروارد نشان داد که آب حاصل از مصرف نوشیدنی های کافئینه در کل روز موجب افزایش کل مایعات دریافتی می شود.

البته دلایل بسیاری وجود دارند که نشان می دهند آب خالص گزینه مناسب تری است. به خاطر داشته باشید که نوشیدنی های شیرین موجب افزایش وزن و بروز التهاب می شوند و این امر خطر پیشرفت بیماری هایی نظیر دیابت را افزایش می دهد. مصرف زیاد کافئین نیز می تواند باعث بی قراری و بی خوابی شود.

برای پیشگیری از کم آبی بدن، در طول روز مایعات کافی بنوشید. آسان ترین راه این است که در هر وعده غذایی نوشیدنی داشته باشید و به همراه داروها آب کافی بنوشید. استفاده از مواد غذایی غنی از آب مانند سالادها و میوه ها نیز به افزایش مایعات دریافتی کمک می کند.

 

 

منبع: Harvard Medical School

 

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید