s چرا مردان زودتر از زنان می میرند؟ – www.DrFree-Health.com
تفاوت طول عمر مردان و زنان

چرا مردان زودتر از زنان می میرند؟

میانگین طول عمر زنان در سراسر دنیا 7 سال بیشتر از مردان است. به طور میانگین 57% از افراد 65 سال و بالاتر، زنان هستند. با نگاهی سطحی به سرای سالمندان، فاصله جنسیتی در میان سالمندان به خوبی قابل تشخیص است. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا نسبت مردان به زنان ( که در سنین جوانی تقریبا برابر است) به مرور زمان به سمت افزایش تعداد زنان پیش می رود. در میان عوامل مختلف به نظر می رسد مردان به موارد زیر گرایش بیشتری دارند:

_خطرات بزرگتر:  برخی دلایل به “سرنوشت بیولوژیکی” مرتبط است. لوب پیشانی مغز-جایی که قضاوت کردن و توجه به عواقب یک عمل را کنترل می کند- در پسران و مردان جوان آهسته تر از هم سالان زن رشد می کند. این به احتمال زیاد منجر به این واقعیت است که پسران و مردان به مراتب بیشتر از دختران و زنان در حوادث (مانند رانندگی در حالت مستی) و یا به دلیل خشونت می میرند. این تمایل به عدم قضاوت و در نظر نگرفتن عواقب کار ممکن است به تصمیم گیری های نامناسب در شیوه زندگی مردان جوان نظیر استعمال بیش از اندازه سیگار یا نوشیدن الکل بیانجامد.

_شغل خطرناک تر: شمار زیادی از مردان در برخی از خطرناکترین شغل ها نظیر مبارزات نظامی، آتش نشانی یا کار در ساختمان مشغول به کارند.

_مرگ زودهنگام ناشی از بیماری های قلبی: مردان 50% بیشتر از زنان در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند. یکی از دلایل این مساله، سطوح کمتر استروژن در مردان نسبت به زنان است. اما خطرات پزشکی نظیر درمان ضعیف پرفشاری خون یا سطوح نامناسب کلسترول خون نیز در این مساله نقش دارند.

_اندام بزرگتر: در میان گونه های مختلف، حیوانات بزرگ جثه زودتر از حیوانات کوچکتر می میرند. اگرچه اهمیت این اثر در انسان نامشخص است اما این امر بر خلاف طول عمر مردان عمل می کند.

_ مردان بیشتر از زنان دست به خودکشی می زنند: برخلاف این حقیقت که افسردگی و تلاش برای خودکشی غیرکشنده در میان زنان بیشتر است، مردان بیشتر به خودکشی دست می زنند. برخی معتقدند که تمایل مردان به خودداری از درمان افسردگی و هنجارهای فرهنگی که مردان را از کمک گرفتن برای بیماری های روانی دلسرد می کند در این مساله دخلیند.

_ارتباطات اجتماعی کمتر: به دلایلی که کاملا مشخص نیست، نرخ مرگ و میر در میان افرادی که ارتباطات اجتماعی کمتر و ضعیف تر دارند (نظیر مردان) بیشتر است.

_پرهیز از مراقبت های پزشکی: بر اساس گزارش “آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت های سلامت”، مردان به احتمال بیشتری از برنامه های غربالگری سلامت چشم پوشی می کنند و کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند.

شرایط نامناسب برای پسران از اوایل زندگی پدیدار می شود. کروموزوم Y (عامل تشکیل جنس مذکر) بیشتر از کروموزم X (عامل تشکیل جنس مونث) تحت تاثیر جهش قرار می گیرد و عدم وجود کروموزوم X دوم در مردان بدین معنی است که اختلالات وابسته به X در میان پسران، توسط کروموزوم دوم طبیعی قابل همپوشانی نیست. همچنین اطمینان به بقای جنین مذکر در رحم مادر (به دلایل متعدد و نامعلوم) کمتر است. اختلالات رشدی نیز در پسران شایعتر است و در برخی موارد موجب کاهش طول عمر آنان می شود.

آنچه می توانیم برای کمک به افزایش طول عمر مردان انجام دهیم

در حالی که نمی توان برای برخی از این عوامل کاری انجام داد اما برخی دیگر قابل اصلاح هستند. برای مثال، از آنجایی که مردان از مراقبت های پزشکی خودداری می کنند، دریافت علائمی نظیر افسردگی و پیگیری منظم مشکلات مزمن پزشکی نظیر فشارخون بالا، می تواند از مرگ زودهنگام آنان پیشگیری کند.

شاید در آینده در پیشگیری از مرگ زودهنگام مردان موفق تر باشیم و از آنجایی که بسیاری از این تلاش ها اثرات بزرگی بر مردان خواهد داشت، در نهایت شکاف جنسیتی سالمندان کمتر خواهد شد.

 

منبع: Harvard Medical School

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید