s ارتباط چاقی و سلامت پروستات – www.DrFree-Health.com
ارتباط چاقی با سلامت پروستات

ارتباط چاقی و سلامت پروستات

هایپرپلازی خوش خیم پروستات

با افزایش سن، احتمال هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) (رشد بیش از اندازه بافت پروستات) در مردان افزایش می یابد. با افزایش وزن نیز شانس ابتلا به این اختلال افزایش می یابد.

مطالعه محققین هاروارد نشان داد که اندازه دورکمر ارتباطی قوی با پیشرفت علائم BPH دارد. احتمال نیاز به جراحی برای BPH در مردانی که اندازه دور کمر 108 سانتی متر یا بیشتر دارند 2/4 برابر بیشتر از مردان با اندازه دور کمر کمتر از 88 سانتی متر است. بررسی MRI نشان داد مردانی که شکم بزرگتری دارند، پروستات بزرگتری نیز دارند.

سطوح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

با بزرگ شدن غده پروستات، مقادیر آنتی ژن اختصاصی پروستات افزایش می یابد. اگرچه چاقی با رشد پروستات همراه است اما سطوح PSA در افراد چاق کاهش می یابد. مطالعه بررسی مرکز سلامت و تغذیه ملی بر روی مردان قفقازی سنین 40 سال و بالاتر نشان داد افزایش 12/5 سانتی متر در اندازه دور کمر موجب 6/6% کاهش سطوح PSA خون می شود. دلیل این امر کاهش تولید PSA در پروستات نیست بلکه به دلیل چاقی، حجم خون افزایش یافته و PSA در خون رقیق می شود.

سرطان پروستات

از آنجایی که چاقی سطوح PSA را کاهش می دهد، اندازه گیری PSA برای تشخیص سرطان پروستات در افراد مبتلا به چاقی برای پزشکان دشوار است. علاوه براین، چاقی اثر معکوسی بر زیست شناسی سرطان پروستات دارد. مطالعات متعدد نشان می دهند که افزایش چربی بدن خطر بروز سرطان پروستات را افزایش می دهد. مطالعه انجمن سرطان آمریکا نشان داد که اضافه وزن تا 8%، چاقی تا 20% و چاقی مفرط تا 34% خطر بروز سرطان پروستات را افزایش می دهند. همچنین چاقی، شانس گسترش سرطان پروستات به نواحی اطراف غده را افزایش می دهد و موجب عود بیماری می گردد. علاوه بر اینکه چاقی شانس ابتلا به بی اختیاری ادراری پس از عمل پروستاتکتومی را بالا می برد.

چرا چاقی خبر بدی برای سرطان پروستات است؟

از آنجایی که مردان مبتلا به اضافه وزن سطوح PSA پایینی دارند، مراقبت های پزشکی را به تعویق می اندازند. در نتیجه تشخیص بیماری به تاخیر می افتد. علاوه بر این، چاقی، متابولیسم هورمون های جنسی را تغییر می دهد که این مساله گسترش سرطان پروستات را تحت تاثیر قرار می دهد. مهم تر این است که چاقی تولید عوامل رشد نظیر انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین یک (IGF-1) را افزایش می دهد. این عوامل موجب افزایش سرعت تکثیر سلول ها می شوند و افزایش سطوح خونی IGF-1 با افزایش خطر سرطان پروستات، کولون و سایر بدخیمی ها ارتباط دارد.

 

منبع : Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید