s مخاطرات مصرف چیپس در بارداری – www.DrFree-Health.com
مضرات چیپس در بارداری

مخاطرات مصرف چیپس در بارداری

مطالعات اخطار می دهند زنانی که در دوران بارداری به مصرف مرتب چیپس عادت دارند، جنین خود را در معرض خطرات متعدد سلامت قرار می دهند.

مصرف بیش از اندازه مواد غذایی ناسالم نظیر چیپس های چرب و بیسکوییت ها موجب کاهش وزن تولد نوزاد می گردد. در حقیقت اثر مصرف چیپس بر روی جنین مشابه اثر سیگار است!

محققین دریافته اند که یک ماده شیمیایی بالقوه مرگبار و سرطان زا به نام “آکریل آمید” در چیپس و سیب زمینی سرخ شده وجود دارد. سیب زمینی نیم پز که پیش از سرو غذا دوباره حرارت داده می شود و طعم آن مورد علاقه میلیون ها نفر در سراسر جهان است، حاوی مقدار زیادی آکریل آمید است. در حقیقت بیشترین دریافت آکریل آمید در رژیم غذایی، از مصرف چیپس حاصل می شود.

در حال حاضر تحقیقات انجام شده توسط مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی محیط زیست نشان می دهد که دریافت زیاد آکریل آمید در مادران باردار موجب کاهش اندازه دور سر نوزاد می گردد. کاهش اندازه دور سر نوزاد با تاخیر رشد عصبی، و کاهش وزن تولد با مخاطرات سلامت در اوایل زندگی کودک ارتباط دارد. نوزادان متولد شده از مادرانی که مقدار زیادی آکریل آمید از رژیم غذایی دریافت کرده اند تا 132 گرم کم وزن تر از نوزاد مادرانی هستند که مقادیر کمتری آکریل آمید دریافت کرده اند. میانگین اختلاف وزن تولد نوزادانی که با مقادیر زیاد آکریل آمید در تماس بوده اند در مقایسه با کودکانی که با مقادیر کمتر در تماس بوده اند در حدود 100 گرم است. اثر آکریل آمید بر کاهش وزن تولد  نوزاد به طور مشابه با اثر استعمال سیگار در بارداری قابل قیاس است و موجب کاهش اندازه دور سر تا 0.33 سانتی متر می شود.

آکریل آمید یک ترکیب شیمیایی است که به طور طبیعی در نتیجه پخت مواد غذایی نشاسته ای در حرارت بالا نظیر حرارت سرخ کردن تولید می شود. این ترکیب در انواع مختلفی از غذاهای خانگی یا صنعتی مانند نان، چیپس، کراکر و قهوه تولید می گردد.

محققین طی سال های 2006 تا 2010، رژیم غذایی 1100 زن باردار در دانمارک، انگلستان، یونان، اسپانیا و نروژ را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که کاهش وزن تولد نوزادان با شماری از اثرات مخرب سلامت نظیر بیماری قلبی عروقی و دیابت در اوایل یا سال های بعد زندگی ارتباط دارد.

نتایج این تحقیقات شواهد بیشتری درباره سمیت بالقوه آکریل آمید فراهم آورده است و می تواند مشوقی برای تولید کنندگان مواد غذایی باشد تا به دنبال یافتن روش هایی برای کاهش آکریل آمید در محصولات خود باشند.

 

منبع: www.express.co.uk

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید