s نوشیدنی های ورزشی : مفید یا مضر؟ – www.DrFree-Health.com
نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی های ورزشی : مفید یا مضر؟

در شرایطی که تمرکز جهان به طور فزاینده بر مصرف مواد غذایی بسیار سالم است یا مصرف نوشیدنی های ورزشی مناسب است؟

وزارت کشاورزی آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد که نوشیدنی های ورزشی در کنار سایر مواد غذایی غنی از شکر، نمک یا انرژی نظیر شکلات، باید از مدارس و سالن غذاخوری دانشجویان حذف شود.

اغلب افراد تصور می کنند که نوشیدنی های ورزشی بهترین گزینه برای جایگزین کردن مایعات و الکترولیت های از دست رفته در حین ورزش هستند. بسیاری از نوشیدنی های ورزشی معادل دو سوم نوشابه های معمولی شکر دارند. همچنین این نوشیدنی ها حاوی مقدار زیادی شربت ذرت (حاوی فروکتوز بالا)، طعم دهنده های مصنوعی و رنگ های غذایی هستند که هیچ یک از این موارد برای حفظ سلامت بدن مناسب نیستند.

مصرف شکر پس از ورزش

مصرف شکر پس از انجام ورزش بر حساسیت انسولین و تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تاثیر منفی دارد. در حالی که این نوشیدنی ها به عنوان نوشیدنی های “انرژی زا” شناخته شده اند، شکر موجود در این نوشیدنی ها در دراز مدت اثر معکوس دارد. پس از ایجاد یک انفجار سریع انرژی، انرژی شما رو به کاهش می رود زیرا پانکراس و سایر غدد بدن برای برقراری تعادل، تحریک سمی وارد شده به قند خون را خنثی می کنند.

سدیم بالا

بسیاری از این نوشیدنی ها حاوی مقدار زیادی سدیم (نمک فرآوری شده) هستند تا ذخایر الکترولیت های از دست رفته در حین تعریق را جبران کنند. اما گزینه بهتر، افزودن مقدار کمی نمک فرآوری نشده طبیعی (نظیر نمک دریا) به آب است. برخلاف نمک فرآوری شده، این نمک حاوی 84 نوع املاح متفاوت و املاح بسیار جزئی می باشد که بدن برای عملکرد بهینه به آن ها نیاز دارد.

آب نارگیل به عنوان جایگزین

گزینه مناسب دیگر در زمانی که شما به شدت عرق می کنید آب نارگیل خالص است. آب نارگیل از منابع غنی از الکترولیت های شناخته شده برای انسان است. در برخی مناطق دورافتاده جهان از آب نارگیل به صورت داخل وریدی و در کوتاه مدت برای کمک به آبرسانی به بیمار بدحال و در شرایط اضطراری استفاده می شود.

حتی اگر از نوشیدنی های ورزشی کم کالری و فاقد شکر استفاده می کنید آگاه باشید که آن ها حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که مصرف این ترکیبات مضرتر از مصرف مقادیر زیاد فروکتوز است.

 

منبع : heritageihc.com

لطفا به این موارد هم توجه کنید

غذاهای پروتئینی

با مصرف غذاهای پروتئینی رژیم غذایی خود را غنی کنید

ساندویج گوشت بوقلمون و سیب 4 برش گوشت بوقلمون 9 گرم پروتئین دارد. برای تهیه …

پاسخ دهید