s عوارض چاقی در مردان – www.DrFree-Health.com
عوارض چاقی در مردان

عوارض چاقی در مردان

پنهان نیست که اضافه وزن و چاقی مشکل بزرگی در ایالات متحده آمریکاست. در حال حاضر دو سوم آمریکاییان نیازمند کاهش وزن هستند و شمار کودکان و بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن با سرعت هشدار دهنده ای در حال گسترش است.

مشخص است که چاقی برای سلامت مضر است. چربی اضافه در بدن، سطوح LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید را افزایش و مقادیر HDL (کلسترول خوب) را کاهش می دهد. همچنین چاقی موجب اختلال در واکنش بدن به انسولین، افزایش قند خون و سطوح انسولین می گردد. چاقی عوارضی بیش از این دارد: کاهش وضعیت سلامت بدن، افزایش خطر سکته قلبی و مغزی، پرفشاری خون، دیابت، سنگ صفرا، سرطان، التهاب مفاصل و استخوان ها، انسداد مسیر تنفس در حین خواب، کبد چرب و افسردگی. در مجموع، چاقی یک قاتل است! چاقی و عدم انجام فعالیت ورزشی مسئول مرگ 1000 آمریکایی در روز است. اگر این روند ادامه یابد، چاقی به زودی بر استعمال سیگار، به عنوان علل قابل پیشگیری مرگ و میر در آمریکا پیشی می گیرد.

چاقی مردان و زنان را به یک میزان تحت تاثیر قرار می دهد اما شگفت انگیز است که بدانید مردان بار بیماری بیشتری را تحمل می کنند زیرا چاقی بر هورمون های مردانه، میل جنسی و سلامت پروستات تاثیرگذار است.

آیا دچار اضافه وزن هستم؟

با نگاه در آینه سر نخی به دست می آورید. اما اگر می خواهید بدانید وزن تان شما را در معرض خطر اختلالات تناسلی-ادراری قرار می دهد یا خیر، به ارزیابی دقیق نیاز دارید.

در حال حاضر استاندارد طلایی، نمایه توده بدن یا BMI است. می توانید با تقسیم وزن خود (به کیلوگرم) بر مجذور قد (به متر) BMI خود را به دست آورید. BMI= Kg/m2

BMI تخمین قابل قبولی از چربی کل بدن به دست می دهد. BMI بین 25 تا 30 نشان دهنده اضافه وزن است و مقادیر 30 به بالا علامت چاقی است. اما BMI چگونگی پراکندگی چربی در بدن را مشخص نمی کند. محققین می دانند در حالی که نبود چربی اضافی نشانه خوبی است، چربی شکمی از انواع بسیار مضر است. بنابراین، برای اینکه بدانید در معرض خطر هستید، دور کمر خود را در ناحیه ناف اندازه گیری کنید. برای مردان، دور کمر بالای 95 سانتی متر آغاز شروع خطر است و مقادیر بالای 100 سانتی متر با افزایش مشکلات همراه است.

ارتباط چاقی و تستوسترون

تستوسترون هورمون اصلی مردانه است. این هورمون مسئول صدای کلفت، ماهیچه بزرگ، استخوان های قوی، رشد ارگان های تولید مثلی مردانه، تولید اسپرم و ایجاد الگوی مردانه رشد مو می باشد. زمانی که این هورمون به دی هیدروتستوسترون تبدیل می شود، هورمون تولید شده مسئول رشد پروستات در سالمندی است که نشانه ناخوشایند مردانه در این سنین می باشد.

سطوح تستوسترون در سن بلوغ و اوایل جوانی به اوج خود می رسد و پس از چند سال ثبات، در اوایل میانسالی رو به کاهش می رود. از آنجایی که میانگین کاهش تستوسترون فقط 1% در سال است، بسیاری از مردان مسن نیز سطوح طبیعی هورمون را حفظ می کنند. اما هرآنچه به کاهش تستوسترون سرعت بخشد مردان را با کمبود آن مواجه خواهد کرد.

چاقی سطوح تستوسترون را کاهش می دهد. برای مثال، در سال 2007 در مطالعه ای که بر روی 1667 مرد بالای 40 سال و بالاتر انجام شد مشخص گردید که هر واحد افزایش BMI با 2% کاهش تستوسترون همراه است. علاوه بر این، مطالعه 1862 مرد 30 ساله و بالاتر نشان داد که دور کمر مردان نسبت به BMI شاخص قوی تری در پیش بینی کاهش سطوح تستوسترون است. افزایش 10 سانتی متری اندازه دور کمر مردان، شانس کاهش سطوح تستوسترون را تا 75% افزایش می دهد، در حالی که 10 سال افزایش سن تنها تا 36% سطوح تستوسترون را کاهش می دهد. در مجموع، اندازه دور کمر قویترین شاخص پیش بینی گسترش علائم کمبود تستوسترون است. مطالعات محققین استرالیایی نشان می دهد که تقریبا 1 نفر از 7 مرد مبتلا به چاقی می تواند از روش های جایگزینی تستوسترون سود برد.

اختلال نعوظ

اگرچه مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ED) اغلب تستوسترون را مسئول می دانند، اختلالات هورمونی تنها در 3% از این افراد مشاهده شده است. اما با وجود سطوح طبیعی تستوسترون، مردان چاق در معرض خطر ED قرار دارند. مطالعه دانشگاه هاروارد نشان داد که مردان با اندازه دور کمر 105 سانتی متر 2 برابر افرادی که اندازه دور کمری معادل 80 سانتی متر دارند در معرض خطر ED قرار دارند. محققین برزیلی نیز ارتباطی میان چاقی شکمی و ED در مردان بالای 60 سال یافتند. در مطالعه دیگری مشخص شد که داشتن BMI برابر 28 (اضافه وزن) شانس ابتلا به ED را تا 90% افزایش می دهد.

تعیین ارتباط یک مساله است و یافتن راهی برای بهبود اختلال نعوظ مساله دیگری است. محققین ماساچوست مشاهده کردند که کاهش وزن می تواند به بهبود ED در مردان مبتلا به اضافه وزن کمک کند. نتایج مشابه نیز در مطالعه محققین ایتالیایی گزارش شد. بیش از 30% از مردان مبتلا به ED که به مدت 2 سال در برنامه کنترل رژیم غذایی و ورزش شرکت داشتند بدون مصرف دارو علائمی از بهبود را نشان دادند و این در حالی است که کمتر از 6% از افراد مصرف کننده دارو علائم بهبودی را بروز دادند.

ناباروری

چاقی اثرات مضری بر میل جنسی دارد و ممکن است توانایی باروری را مختل کند. مطالعه محققین آمریکایی و آلمانی نشان می دهد که بین چاقی و تعداد کم اسپرم و کاهش حرکت اسپرم در مردان 20 تا 30 سال ارتباط وجود دارد.

سنگ های کلیوی

اختلال نعوظ درد جسمی زیادی برای مردان و شریک جنسی آنان ایجاد می کند. سنگ های کلیوی بر این دردهای جسمی می افزایند. بروز سنگ های کلیوی در مردان 2 برابر زنان است و چاقی خطر آن را افزایش می دهد.

مطالعه محققین هاروارد که بر روی 46 هزار مرد سنین 40 تا 75 ساله انجام شد نشان داد که BMI بالا و اندازه دور کمر بالا با افزایش خطر سنگ های کلیوی ارتباط دارند. مردانی که پس از سن 21 سالگی بیش از 17/5 کیلوگرم وزن اضافه کردند 39% بیشتر از مردان لاغر در معرض خطر سنگ کلیه قرار دارند. مردانی که بیش از 110 کیلوگرم وزن دارند 44% بیشتر از مردانی که کمتر از 75 کیلوگرم وزن دارند در معرض خطر سنگ کلیه هستند. مطالعات محققین اروپایی و آسیایی نشان داد که افراد مبتلا به اضافه وزن مقادیر بیشتری از کلسیم و سایر ترکیبات شیمیایی را از طریق ادرار دفع می کنند که این امر در تشکیل سنگ ها تاثیرگذار است.

 

منبع : Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید