s پوکی استخوان در مردان – www.DrFree-Health.com
پوکی استخوان در مردان

پوکی استخوان در مردان

پوکی استخوان_وضعیتی که طی آن بافت استخوان نازک می شود_ به عنوان بیماری که زمانی تنها زنان را تحت تاثیر قرار می داد، در حال حاضر به عنوان بیماری در حال تشخیص در مردان مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس آمار انجمن ملی پوکی استخوان، 2 میلیون مرد آمریکایی به پوکی استخوان مبتلا هستند و 12 میلیون در معرض خطر قرار دارند. در مقایسه با سرطان پروستات، مردان بالای 50 سال در معرض خطر بیشتری برای شکستگی های استخوانی ناشی از پوکی استخوان قرار دارند.

پوکی استخوان به دلایلی در مورد مردان نادیده گرفته شده است. به طور معمول مردان در سن 30 سالگی _زمانی که حداکثر تراکم استخوان به دست می آید_ استخوان های قوی تر و بزرگتری نسبت به زنان هم سن دارند. علاوه بر این، مردان مشابه زنان، نازک شدن سریع استخوان در نتیجه یائسگی را تجربه نمی کنند. اما مشابه زنان، استخوان های مردان نیز پس از سن 30 سالگی به تدریج نازک شده و قدرت خود را از دست می دهند. تراکم استخوان تحت تاثیر ژنتیک، رژیم غذایی، هورمون های جنسی، شیوه زندگی، فعالیت جسمی و مصرف داروهای ویژه ای قرار می گیرد. بنابراین، اگرچه مردان از نظر تراکم استخوانی بر زنان برتری دارند اما در شرایط مساعد این امکان وجود دارد که آن ها نیز دچار این مشکل شوند. عوامل خطر بروز پوکی استخوان در مردان عبارتند از:

  • تاریخچه ابتلا به پوکی استخوان در والدین
  • استعمال سیگار، مصرف بیش از اندازه الکل، دریافت کم کلسیم و فعالیت جسمی ناکافی
  • استفاده طولانی مدت از استروئیدها نظیر: پردنیزون یا کورتیزون برای درمان آسم یا آرتریت، ضد تشنج ها، درمان های خاص برای سرطان یا آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم
  • بیماری های مزمن کلیه (نظیر سنگ های کلیه)، ریه، معده، روده ها و تغییر سطوح هورمون ها
  • سطوح پایین تستوسترون

مردانی که یک یا چند عامل خطر را دارا باشند و مردانی که دردهای ناگهانی پشت، کاهش ناگهانی وزن یا تغییر حالت استخوان دارند باید با پزشک در مورد سلامت استخوان خود مشورت کنند.

برای پیشگیری از پوکی استخوان، مردان و زنان می توانند عادات ناسالمی نظیر استعمال سیگار و نوشیدن الکل را تغییر دهند، در ورزش های مقاومتی (تحمل وزنه) شرکت کنند، بیماری های زمینه ای موثر بر کاهش بافت استخوان را درمان کنند و از دریافت روزانه مقادیر کافی کلسیم (1200 میلی گرم در روز برای سن بالای 50 سال) و ویتامین D (روزانه 40 IU یا حداقل 10 دقیقه تماس با نور خورشید در روز) اطمینان حاصل کنند.

از آنجایی که درمان پوکی استخوان در مردان به خوبی مطالعه نشده است، گزینه های کمی در دسترس هستند. تنها داروی “آلندرونات” (فوزامکس) برای درمان پوکی استخوان در مردان مورد تایید قرار گرفته است. با این وجود، برای پزشکان کاملا قانونی است که بر حسب قضاوت خود داروهای درمانی مورد تایید برای زنان را برای مردان نیز تجویز کنند. این داروها شامل رزیدرونات (آکتونل) و کلسی تونین (میاکلسین، کلسی مر) می باشند. استروژن و داروهای شبه استروژن که برای درمان پوکی استخوان در زنان مورد استفاده قرار می گیرند، برای مردان تجویز نمی شوند. از آنجایی که اطلاعات بیشتری درباره چگونگی ایجاد پوکی استخوان در مردان به دست خواهد آمد، گزینه های درمانی بیشتری در دسترس خواهد بود.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید