s راهکارهایی برای حفظ عملکرد طبیعی مغز – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت زنان / راهکارهایی برای حفظ عملکرد طبیعی مغز
بهبود عملکرد مغز

راهکارهایی برای حفظ عملکرد طبیعی مغز

روش زندگی، آنچه می خورید یا می نوشید و چگونگی رفتار با بدن، علاوه بر سلامت جسمی و تندرستی، بر حافظه نیز تاثیرگذار است. در اینجا به مواردی اشاره می کنیم که می توانید به طور روزانه انجام دهید تا سلامت ذهن و بدن خود را حفظ نمایید:

1-کنترل استرس: تنش های روزانه از قبیل فشار مهلت نهایی یا بحث های کوچک قطعا ذهن شما را منحرف کرده و بر توانایی تمرکز و یادآوری مطالب تاثیر می گذارد. اما مشکل بزرگتر، حس مداوم اضطراب است که به آسیب حافظه منتهی می شود. اگر شما راهکاری برای کنترل استرس خود ندارید، حفاظت از حافظه دلیل مناسبی برای به کارگیری این راهکارهاست. تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و یک رویکرد پرمعنا برای زندگی همگی کمک کننده هستند.

2- خواب خوب شبانه: افرادی که خواب شبانه خوبی ندارند نسبت به افرادی که خواب کاملی دارند فراموشکارتر هستند. خواب خوب شبانه برای تحکیم حافظه ضروری است. دلیل رایج خواب نامناسب، به سختی به خواب رفتن یا خواب ماندن است. متاسفانه، بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان بی خوابی می تواند به حافظه و عملکرد عمومی مغز آسیب بزند. به همین دلیل بهتر است در ابتدا عادات خواب خود را بهبود دهید و در صورتی که تغییر عادات کمک کننده نبود به دارو متوسل شوید. اگر به خواب آورها نیاز دارید از کمترین دوز برای کوتاه ترین زمان استفاده کنید تا عادات خواب شما به مسیر خود بازگردد.

3-اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید: قطعا گفتن این جمله آسان تر از اجرای آن است. اما اگر به انگیزه بیشتری نیاز دارید بدانید که سیگاری ها بسیار بیشتر از افراد غیرسیگاری دچار از دست دهی حافظه مرتبط با سن می شوند. افرادی که در میانسالی روزانه بیش از 2 پاکت سیگار می کشند، در مقایسه با افراد غیرسیگاری، در دوران سالمندی بیش از 2 برابر در معرض خطر زوال عقل هستند. خطر بروز زوال عقل در کسانی که در میانسالی سیگار را ترک کرده اند و کسانی که روزانه کمتر از نصف پاکت سیگار می کشند مشابه افرادی است که هرگز سیگار نمی کشند.

4-اگر الکل می نوشید، به تعادل مصرف کنید: نوشیدن مقدار زیاد الکل خطر از دست دادن حافظه و زوال عقل را افزایش می دهد. افراد الکلی تمرینات مربوط به حافظه کوتاه مدت نظیر حفظ کردن مطلب را به سختی انجام می دهند. نوع دیگری از کاهش حافظه مرتبط با الکل “سندرم کورساکف” نام دارد. در این بیماری، کمبود طولانی مدت ویتامین B1 در ترکیب با اثرات سمی الکل بر مغز می تواند موجب فراموشی ناگهانی و قابل توجه شود. در برخی افراد این کاهش حافظه دائمی است اما اگر به سرعت درمان شود تا حتی قابل بازگشت است.

5- از مغزتان در مقابل جراحت محافظت کنید: ضربه به سر دلیل اصلی از دست دادن حافظه و افزایش خطر گسترش زوال عقل می باشد. در سرعت های بالا و مسابقات ورزشی همواره از دنده مناسب استفاده کنید. در زمان دوچرخه سواری، موتور سواری، اسکیت بازی و اسکی از کلاه ایمنی استفاده کنید. هنگام رانندگی کمربند ایمنی را ببندید. تصادفات رانندگی شایعترین دلیل جراحت های مغزی است و بستن کمربند ایمنی شانس جراحات شدید سر را تا حد زیادی کاهش می دهد.

 

منبع : Harvard Medical school

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید