s آخرین نتایج به دست آمده از مصرف مکمل گلوکزآمین/کندروئیتین سولفات – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت زنان / آخرین نتایج به دست آمده از مصرف مکمل گلوکزآمین/کندروئیتین سولفات
گلوکزآمین و کندروئیتین

آخرین نتایج به دست آمده از مصرف مکمل گلوکزآمین/کندروئیتین سولفات

زمانی که از مکمل های سلامت صحبت می شود، گلوکزآمین و کندروئیتین از محبوب ترین آن ها هستند. بر اساس برآورد انجام شده از هر 5 آمریکایی، یک نفر گلوکزآمین و از هر 10 آمریکایی یک نفر کندروئیتین دریافت می کند. هزینه مکمل های غیرویتامینی و درمانی های گیاهی نزدیک به 15 بیلیون دلار در سال است. بنابراین به نظر می رسد که این مکمل ها بسیار موثرند اما تاکنون چنین یافته ای به دست نیامده است.

شرکت های تولید کننده این محصولات مدعی هستند که این مکمل ها نه تنها موجب بهبود درد ناشی از آرتریت می شوند بلکه به عنوان درمانی برای پیشگیری از بیماری مفصلی به کار می روند. تاکنون، نتایج متفاوتی از مطالعات پیشین به دست آمده است. برخی مطالعات کوچک بهبود قابل توجهی یافته اند اما بسیاری دیگر فوایدی را ذکر نکرده اند. در سال 2010 نتایج یک مطالعه متاآنالیز(آنالیز مطالعات متعدد) بر روی بیش از 3800 فرد مبتلا به استئوآرتریت زانو یا ران نشان داد که درمان با گلوکزآمین یا کندروئیتین یا ترکیبی از هردو نتایج مثبتی در پی نداشته است. در مطالعه جدیدی که بر روی 164 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام شد چنین به دست آمد که مصرف مکمل گلوکزآمین و کندروئیتین موجب تشدید علائم بیماری می شود.

با وجود اینکه نتایج به دست آمده قانع کننده نیستند، افرادی که احساس می کنند این مکمل ها کمک کننده هستند، به مطالعات فردی توجه نمی کنند. حتی اگر یک درمان به طور میانگین تاثیرگذار نباشد ممکن است افرادی باشند که به هر دلیلی تسکین واقعی یافته اند.

عوارض جانبی گلوکزآمین، کندروئیتین

به طور کلی این مکمل ها بی خطر هستند اما مشابه هر داروی دیگری عوارض بالقوه ای وجود دارد. در آخرین مطالعه بالینی، عوارض مصرف ترکیبی گلوکزآمین-کندروئیتین به صورت اسهال و درد شکمی، سوزش معده، سردرد، خواب آلودگی و واکنش های آلرژیک مشخص شد. همچنین بر پایه مطالعه کوچکی در سال 2013، دریافت گلوکزآمین با افزایش خطر گلوکوم (آب سیاه) _بیماری که در صورت عدم درمان موجب آسیب بینایی می شود_همراه است. کندروئیتین رقیق کننده خون است و احتمال خونریزی را افزایش می دهد. بنابراین در صورتی که از داروهای دیگری استفاده می کنید برای مصرف کندروئیتین با پزشک خود مشورت کنید. از آنجایی که مکمل هایی نظیر گلوکزآمین و کندروئیتین تحت نظارت سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تولید نمی شوند، ممکن است حاوی مقادیر دارویی ذکر شده بر روی برچسب کالا نباشند یا آلودگی هایی در آن ها وجود داشته باشد.

آیا دریافت این مکمل ها ضروری است؟

از آنجایی که دریافت مکمل های بدون نسخه بی خطر است، دریافت مکمل گلوکزآمین و کندروئیتین نیز به خواست بیمار بستگی دارد. او باید بداند که تولید این مکمل ها مورد تایید FDA نمی باشد و اگر در یک دوره مصرف بهبودی حاصل نشد باید دریافت آن را قطع کند.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید