s عواملی که قند خون را کاهش می دهند – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / دیابت / عواملی که قند خون را کاهش می دهند
کاهش قند خون

عواملی که قند خون را کاهش می دهند

کارهای منزل: تمیز کردن منزل یا باغبانی برای افراد مبتلا به دیابت مفید است زیرا این فعالیت ها قند خون را کاهش می دهند. بسیاری از فعالیت های هفتگی به عنوان فعالیت جسمی متوسط در نظر گرفته می شوند و فواید مضاعفی برای سلامت دارند. برای خرید پیاده روی کنید یا دورتر از ورودی فروشگاه پارک کنید. فعالیت های کوچک روی هم رفته زیاد خواهند شد.

ماست: غذاهایی که حاوی باکتری های مفید هستند نظیر بسیاری از انواع ماست، پروبیوتیک نامیده می شوند. این غذاها موجب بهبود فرآیند هضم می شوند و به کنترل قند خون کمک می کنند. برخی از انواع ماست حاوی شکر اضافه و میوه هستند و باید در مورد دریافت کربوهیدرات اضافه دقت کنید. بهترین گزینه ماست ساده و کم چربی بدون شکر افزوده است.

رژیم گیاهخواری مطلق: در یک مطالعه مشخص شد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از رژیم گیاهخواری مطلق (مواد غذایی کاملا گیاهی) پیروی کردند کنترل قند خون بهتری داشتند و انسولین کمتری مصرف نمودند. ممکن است افزایش دریافت فیبر حاصل از غلات کامل و لوبیاها در این نتایج دخیل باشد زیرا سرعت هضم کربوهیدرات ها را کاهش می دهد. پیش از تغییر اساسی در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

دارچین: افزودن این ادویه بدون افزودن نمک، قند یا انرژی، طعم مطلوبی به غذا می دهد. برخی مطالعات پیشنهاد می کنند که دارچین به استفاده بهتر بدن از انسولین کمک می کند و ممکن است قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

خوابیدن: ممکن است قند خون افراد مبتلا به دیابت در طول خواب شبانه به شدت افت کند، به ویژه زمانی که انسولین مصرف می شود. بهتر است قبل از خواب و پس از بیدار شدن قند خون را اندازه گیری کنید. دریافت میان وعده قبل از خواب کمک کننده است. در برخی افراد قند خون صبحگاهی حتی قبل از صرف صبحانه بالا می رود که علت آن تغییرات هورمون ها یا افت انسولین است. اندازه گیری منظم قند خون ضروری است.

عوامل غیر قابل کنترل

ورزش: فعالیت جسمی برای همه مفید است اما افراد مبتلا به دیابت باید آنچه را که بدان نیاز دارند یاد بگیرند. زمانی که ورزش شدید انجام دهید تا جایی که عرق کنید و ضربان قلب شما افزایش یابد، ممکن است قند خون افزایش یافته و سپس افت کند. ورزش های استقامتی یا شدید قند خون را برای حداقل 24 ساعت پس از انجام تمرینات کاهش می دهند. ممکن است صرف میان وعده پیش از شروع ورزش کمک کننده باشد. قند خون را قبل، حین ورزش و پس از آن اندازه گیری کنید.

الکل: نوشیدنی های الکلی مقدار زیادی کربوهیدرات دارند بنابراین در شروع مصرف موجب افزایش قند خون می شوند. اما پس از 12 ساعت قند خون افت خواهد کرد. بهتر است الکل را به همراه غذا مصرف کنید تا بتوانید قند خون را اندازه گیری کنید. انجمن دیابت آمریکا پیشنهاد می کند که زنان بیش از یک نوشیدنی در روز و مردان بیش از دو نوشیدنی در روز مصرف نکنند. یک نوشیدنی معادل 150 میلی لیتر شراب، 360 میلی لیتر آبجو و 45 میلی لیتر لیکور نظیر ووتکا یا ویسکی می باشد.

گرما: گرما کنترل قند خون را دشوار می سازد. در این شرایط باید قند خون را مرتبا اندازه گیری کنید و مقدار زیادی آب بنوشید تا از بروز کم آبی پیشگیری شود. افزایش دما داروها، دستگاه سنجش قند خون و نوارهای اندازه گیری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین آن ها را در ماشین و در معرض گرما رها نکنید.

هورمون های زنانه: قند خون زنان با تغییرات هورمون ها تغییر می کنند. اگر یادداشتی از تغییرات قند خون ماهانه داشته باشید متوجه اثرات چرخه جنسی بر قند خون خواهید شد. تغییرات هورمونی در دوران یائسگی کنترل قند خون را دشوارتر می سازد. در مورد هورمون درمانی با پزشک خود مشورت نمایید.


آیا شیرینی برای شما مضر است؟

اگر به شیرینی علاقه دارید، مایوس نشوید. شما مجبور نیستید که شیرینی را برای همیشه کنار بگذارید. شکر قند خون را سریعتر از سایر کربوهیدرات ها بالا می برد اما متخصصین دیابت در حال حاضر بر این عقیده اند که کل کربوهیدرات دریافتی مهم ترین عامل است. بنابراین شیرینی کوچک انتخاب کنید و کل کربوهیدرات و انرژی دریافتی روزانه محاسبه نمایید.

شاخص گلایسمی (Glycemic Index) چیست؟

یکی از راه های مهم کنترل بهتر قند خون این است که کل کربوهیدرات دریافتی روزانه به طور یکنواخت در کل روز توزیع شود. برخی افراد از شاخص گلایسمی استفاده می کنند_ شاخصی که نشان می دهد چگونه مواد غذایی مختلف قند خون را افزایش می دهند. حبوبات، غلات، نان و ماکارونی سبوس دار در مقایسه با نان سفید و ماکارونی معمولی GI کمتری دارند. آب میوه در مقایسه با میوه کامل GI بیشتری دارد. هرچه GI بیشتر باشد قند خون سریعتر بالا می رود. اگر به غذاها با GI بالا علاقه دارید آن ها را همراه با غذاهایی با شاخص گلایسمی پایین مصرف کنید تا قند خون قابل کنترل باشد.

 

منبع: WebMD.com

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

رژیم غذایی کتوژنیک

آیا رژیم کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم کتوژنیک چیست؟ کتوژنیک اصطلاحی برای نوعی رژیم غذایی کم کربوهیدرات است. در این برنامه، …

پاسخ دهید