s عواملی که قند خون را افزایش می دهند – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / دیابت / عواملی که قند خون را افزایش می دهند
افزایش قند خون

عواملی که قند خون را افزایش می دهند

کافئین: قند خون حتی پس از مصرف قهوه تلخ فاقد شکر افزایش می یابد. این مسئله برای چای سیاه، چای سبز و نوشیدنی های انرژی زا نیز صادق است که علت آن محتوای کافئین این نوشیدنی هاست. افراد مبتلا به دیابت به دریافت غذاها و نوشیدنی ها واکنش متفاوتی نشان می دهند بنابراین بهتر است واکنش های بدن خود را پیگیری کنید. ممکن است سایر ترکیبات موجود در قهوه به پیشگیری از بروز دیابت در افراد سالم کمک کند.

مواد غذایی فاقد شکر: بسیاری از این مواد غذایی قند خون را افزایش می دهند زیرا مقدار زیادی نشاسته دارند. قبل از مصرف این غذاها، محتوای کربوهیدرات برچسب ارزش غذایی محصول را بررسی کنید. علاوه بر این، به قندهای الکلی مانند سوربیتول و گزیلیتول نیز دقت کنید. این قندها در مقایسه با شکر، کربوهیدرات کمتری دارند اما می توانند قند خون را افزایش دهند.

غذاهای پرچربی: برنج سفید تنها عامل افزایش قند خون نیست. غذاهای پرچربی نیز می توانند قند خون را به مدت طولانی در حد بالا نگه دارند. پیتزا، سیب زمینی سرخ شده، مرغ سوخاری و سایر غذاهای غنی از کربوهیدرات و چربی چنین اثری دارند. 2 ساعت پس از صرف غذا قند خون خود را اندازه گیری کنید تا بدانید که چگونه غذا بر قند خون تاثیر می گذارد.

سرماخوردگی: زمانی که بدن در حال مبارزه با بیماری است، قند خون افزایش می یابد. آب و مایعات کافی بنوشید تا تعادل آب بدن حفظ شود. در صورتی که دچار اسهال یا استفراغ طولانی (بیش از 2 ساعت) شدید یا بیماری شما پس از 2 روز بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید. برخی داروها نظیر آنتی بیوتیک ها و ضد احتقان ها که سینوس ها را پاک می کنند قند خون را تحت تاثیر قرار می دهند.

استرس شغلی: زمانی که تحت استرس هستید بدن هورمون هایی ترشح می کند که موجب افزایش قند خون می شوند. این مسئله در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شایع است. تلاش کنید آرام باشید و نفس های عمیق بکشید. ورزش منظم انجام دهید و در صورت امکان مسائل استرس زا را تغییر دهید.

نوشیدنی های ورزشی: این نوشیدنی ها برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته ساخته شده اند اما برخی از آن ها مشابه نوشابه غنی از شکر هستند. آب ساده تمام نیاز بدن برای فعالیتی با شدت متوسط و کمتر از یک ساعت را تامین می کند. ممکن است نوشیدنی ورزشی برای ورزش های شدیدتر و طولانی تر مناسب باشد اما قبل از مصرف آن ها در مورد مقدار انرژی، قند و املاح موجود در آن ها با پزشک مشورت کنید تا بدانید که برای شما بی خطر است.

میوه های خشک: میوه ها انتخاب سالمی هستند اما انواع خشک آن ها در مقدار کمتر کربوهیدرات بیشتری دارند. تنها 2 قاشق غذاخوری کشمش، توت خشک یا آلبالوی خشک مقدار کربوهیدراتی برابر با یک تکه کوچک میوه دارند. 3 عدد خرما 15 گرم کربوهیدرات دارد.

استروئیدها و دیورتیک ها: استفاده از کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون برای درمان بثورات، آرتریت، آسم و بسیاری از بیماری ها می تواند قند خون را افزایش دهد و در برخی افراد موجب شروع دیابت شود. دیورتیک هایی که برای درمان پرفشاری خون استفاده می شوند نیز اثر مشابه دارند. برخی داروهای ضد افسردگی نیز قند خون را افزایش یا کاهش می دهند.

داروهای سرماخوردگی: داروهای ضد احتقانی که پزودوافدرین یا فنیل افدرین دارند قند خون را افزایش می دهند. داروهای سرماخوردگی گاهی مقدار کمی شکر یا الکل دارند. بنابراین به دنبال انواعی باشید که فاقد این ترکیبات هستند. آنتی هیستامین ها مشکلی برای قند خون ایجاد نمی کنند. قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه، در مورد اثرات احتمالی این داروها با دکتر داروساز مشورت کنید.

داروهای ضد بارداری: انواعی که استروژن دارند بر چگونگی به کارگیری انسولین توسط بدن تاثیر می گذارند. اما هنوز قرص های ضد بارداری برای زنان مبتلا به دیابت بی خطر هستند. انجمن دیابت آمریکا یک قرص ترکیبی حاوی نورژستیمات و استروژن سنتتیک را پیشنهاد می کند. این انجمن همچنین می گوید که تزریق های کنترل بارداری و ایمپلت ها برای زنان مبتلا به دیابت ایمن هستند اگرچه بر سطوح قند خون تاثیرگذارند.

 

منبع : WebMD.com

لطفا به این موارد هم توجه کنید

رژیم غذایی کتوژنیک

آیا رژیم کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم کتوژنیک چیست؟ کتوژنیک اصطلاحی برای نوعی رژیم غذایی کم کربوهیدرات است. در این برنامه، …

پاسخ دهید