s حقایقی برای محافظت از چشم ها – www.DrFree-Health.com
سلامت چشم

حقایقی برای محافظت از چشم ها

از آنجایی که بینایی بسیار با ارزش است تعجبی ندارد که درباره آنچه به سلامت چشم ها آسیب می رسانند و آنچه از سلامت آن ها محافظت می کنند خرافاتی وجود داشته باشد. در اینجا به برخی عقاید نادرست و پاسخ درست برای آن ها اشاره می کنیم:

1-نادرست: انجام تمرینات چشم نیاز به عینک را به تاخیر می اندازد.

حقیقت: تمرینات چشمی موجب بهبود یا محافظت چشم ها یا کاهش نیاز به عینک نخواهند شد. قدرت بینایی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله شکل کره چشم و سلامت بافت های چشم که هیچ  یک با انجام تمرینات چشم به طور قابل توجهی تغییر نخواهند کرد.

2-نادرست: مطالعه در نور کم قدرت بینایی را تضعیف خواهد کرد.

حقیقت: نور کم آسیبی به بینایی نمی زند. اما چشم را سریعتر خسته می کند. بهترین موقعیت برای قرار گیری نور مطالعه، تابیدن مستقیم آن بر روی صفحه است نه بر روی شانه های شما. یک چراغ مطالعه با نور مات که به طور مستقیم بر صفحه مطالعه می تابد مناسب است.

3-نادرست: هویج بهترین غذا برای چشم هاست.

حقیقت: هویج به دلیل محتوای ویتامین A به واقع گزینه خوبی برای چشمان است. اما میوه های تازه و سبزیجات برگ سبز تیره که ویتامین های آنتی اکسیدانی بیشتری نظیر ویتامین C و E دارند گزینه های بهتری هستند. آنتی اکسیدان ها به محافظت چشم در برابر آب مروارید و تحلیل لکه زرد وابسته به سن کمک می کنند. اما انتظار نداشته باشید که این ترکیبات از مشکلات اساسی بینایی نظیر نزدیک بینی یا دوربینی پیشگیری کنند یا آن ها را اصلاح نمایند.

4-نادرست: بهتر است همیشه از عینک یا لنز استفاده نکنید و مدتی به چشم استراحت دهید.

حقیقت: اگر برای مطالعه یا تعیین فاصله به عینک یا لنز نیاز دارید از آن ها استفاده کنید. استفاده نکردن از عینک نه تنها موجب استراحت چشم ها نمی شود که بیشتر آن ها را خسته می کند. با این وجود، استفاده نکردن از آن موجب تضعیف بینایی یا بیماری چشمی نمی شود.

5-نادرست: خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر در تمام طول روز برای چشم نامناسب است.

حقیقت: استفاده از کامپیوتر به چشم ها آسیب نمی زند. با این وجود، خیره شدن به صفحه نمایش در تمام طول روز موجب خستگی چشم می شود. افرادی که به مدت طولانی به صفحه نمایش کامپیوتر خیره می شوند معمولا پلک نمی زنند. این مسئله باعث خشکی چشم و ناراحتی آن می شود. برای پیشگیری از خستگی چشم، نور صفحه نمایش را تنظیم کنید تا بازتاب خیره کننده با زننده نداشته باشد. هر 20 دقیقه به چشمان خود استراحت دهید و به طور منظم و آگاهانه پلک بزنید تا چشمان شما جذاب باقی بماند.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

غذاهای پروتئینی

با مصرف غذاهای پروتئینی رژیم غذایی خود را غنی کنید

ساندویج گوشت بوقلمون و سیب 4 برش گوشت بوقلمون 9 گرم پروتئین دارد. برای تهیه …

پاسخ دهید