s تمرینات تمرکزی منظم یا رفتن به تعطیلات؟ – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت زنان / تمرینات تمرکزی منظم یا رفتن به تعطیلات؟
سفر یا ورزش

تمرینات تمرکزی منظم یا رفتن به تعطیلات؟

مطالعه بر روی تمرینات مدیتیشن و یوگا روز به روز در حال افزایش است. شواهد نشان می دهند که فواید جسمی و روانشناختی تمرینات تمرکزی نظیر تای چی و یوگا چندگانه است. بررسی های سیستماتیک و متاآنالیز صدها مطالعه پیشنهاد می کنند که مداخلات مبتنی بر افزایش آگاهی ذهن به کاهش اضطراب، افسردگی، استرس، درد و بهبود سلامت عمومی، سلامت روانی و کیفیت زندگی کمک می کنند. همچنین این تمرینات موجب کاهش التهاب و افزایش پاسخ ایمنی می شوند.

تعدادی از مطالعات پیشنهاد می کنند که رفتن به تعطیلات تاثیر مثبت و البته موقت بر سلامت و تندرستی دارد. در یک مطالعه در کالیفرنیا، 91 زن را به سه گروه 30 نفره تقسیم کردند : گروهی که تمرینات مدیتیشن انجام می دادند، گروهی که به تعطیلات رفتند و گروهی که به مدت یک هفته به مطالب سلامتی گوش می دادند و به کارهای مورد مورد علاقه می پرداختند. در پایان مطالعه هر سه گروه بهبود معنی داری در نمرات استرس و افسردگی از خود نشان دادند. در این قسمت از مطالعه، نتایج نشان می دهد که هر سه مداخلات تاثیر مثبت و خوبی بر کاهش استرس و بهبود خلق و خو داشته اند. اما 10 ماه بعد، تمرینات منظم مدیتیشن همچنان پیشرفت های معنی داری در نمرات استرس و افسردگی داشت و کسانی که در زمینه انجام تمرینات تازه کار بودند حتی پیشرفت بیشتری داشتند. اما تاثیر سفر بر نمرات استرس و افسردگی به حالت اول بازگشت که نشان می دهد تاثیر سفر بر خلق و خو موقتی است در حالی تمرینات تمرکزی اثرات مفید پایداری دارد.

سایر فواید تمرینات تمرکزی در درازمدت

در این مطالعه محققین، نمونه خون شرکت کنندگان را قبل و بعد از مداخلات تحقیقی مورد بررسی قرار دادند. در هر سه گروه تغییرات مثبت معنی داری در شاخص های عملکرد ایمنی دیده شد. اما در گروه تمرینات تمرکزی تغییرات مضاعف و جالب تری رخ داد. تمرینات تمرکزی موجب تغییرات مثبتی در رابطه با برخی از شاخص های فرآیندهای پیری و بیماری شد.

با وجود اینکه این مطالعه تقریبا کوچک است و تنها زنان را مورد بررسی قرار داده است اما شواهد به دست آمده که نشان می دهند تمرینات تمرکزی به ویژه برای افرادی که به تازگی به انجام این تمرینات پرداخته اند، می تواند اثرات روانشناختی مثبت و طولانی اثر داشته باشد متقاعد کننده است. علاوه بر این، مدیتیشن و یوگا سیستم ایمنی را تقویت می کنند و تمرینات منظم ورزشی موجب ارتقاء اثرات پیچیده ژنتیکی مرتبط با پیری سالم می گردند.

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید