s آیا استفاده از ظروف پلاستیکی در ماکروفر مضر است؟ – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / عادات صحیح غذا خوردن / آیا استفاده از ظروف پلاستیکی در ماکروفر مضر است؟
ظروف پلاستیکی در ماکروفر

آیا استفاده از ظروف پلاستیکی در ماکروفر مضر است؟

نخستین بیانه هشدار داد که استفاده از پلاستیک در ماکروفر موجب آزادسازی ترکیبات سرطان زایی به نام “دیوکسین ها” در غذا می گردد. مسئله مرتبط با این هشدار این است که این پلاستیک ها دیوکسین ندارند. در حقیقت دیوکسین ها زمانی تولید می شوند که زباله، پلاستیک، فلزات، چوب و سایر مواد سوزانده می شوند. از آنجایی که شما غذا را در ماکروفر نمی سوزانید، در معرض دیوکسین ها قرار نمی گیرید.

انتقال ترکیبات شیمیایی

هیچ ماده واحدی به نام پلاستیک وجود ندارد. در حقیقت این اصطلاح طیف وسیعی از مواد ارگانیک و غیرارگانیک را شامل می شود. موادی که به پلاستیک افزوده می شوند اغلب برای ایجاد شکل و تثبیت آن هستند. دو نوع از این ترکیبات پلاستیک ساز شامل:

_ بیس فنول_A (BPA)، برای شفافیت و سختی پلاستیک افزوده می شود.

_ فتالات ها، برای ایجاد نرمی و قابلیت انعطاف به پلاستیک افزوده می شوند.

تصور می شود که BPA و فتالات ها موجب اختلال در سیستم اندوکرین بدن می شوند. این مواد عملکرد هورمون های بدن را تقلید می کنند.

زمانی که مواد غذایی در پلاستیک پیچیده می شوند یا در ظروف پلاستیکی و در ماکروفر قرار می گیرند، BPA و فتالات ها به داخل غذا نشت می کنند. به نظر می رسد که انتقال این مواد به غذاهای چرب مانند گوشت و پنیر بیشتر از سایر غذاهاست.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مدت ها پیش، انتقال بالقوه مقادیر کمی از ترکیبات پلاستیک ساز به غذا را شناسایی کرد. بنابراین این سازمان به دقت ظروف پلاستیکی و موادی که با غذا در تماس هستند را کنترل می کند. FDA سازندگان ظروف را مکلف می سازد تا آزمون های استاندارد و مشخصات مورد تایید FDA را به اجرا درآورند. سپس FDA پیش از تایید مصرف این ظروف برای ماکروفر، نتایج آزمایشات را بازبینی می کند.

برخی از این آزمایشات، انتقال ترکیبات شیمیایی در دمایی را اندازه گیری می کنند که این ظروف یا بسته بندی ها در طول استفاده معمول با آن در تماس هستند. برای تایید استفاده در ماکروفر، FDA، نسبت مساحت سطح پلاستیک به مواد غذایی، مدتی که ظرف در ماکروفر قرار می گیرد، تعداد دفعاتی که احتمال دارد فردی از این ظرف غذا بخورد و گرمایی که انتظار می رود غذا در ماکروفر با آن مواجه شود را تخمین می زند. دانشمندان همچنین ترکیبات شیمیایی که به داخل غذا نشت می کنند و میزان انتقال آن ها به مواد غذایی مختلف را اندازه گیری می کنند. تنها ظروفی که این آزمون ها را به خوبی سپری کنند برچسب ایمنی دریافت می کنند. Microwave safe”” کلماتی هستند که نشان می دهند این ظروف برای استفاده در ماکروفر مورد تایید قرار گرفته اند. ظروفی که این برچسب را نداشته باشند لزوما خطرزا نیستند اما FDA نمی تواند به سادگی امنیت این ظروف را تعیین کند.

نکات زیر را در حین استفاده از ماکروفر به خاطر داشته باشید:

1- اگر برای استفاده از بسته بندی ها یا ظروف پلاستیکی نگران هستید، غذا را به ظروف شیشه ای یا سرامیکی که برچسب استفاده از ماکروفر را دارند منتقل کنید.

2- در حین استفاده از ماکروفر از تماس بسته بندی پلاستیکی با غذا جلوگیری کنید زیرا ممکن است ذوب شود. کاغذ مومی، کاغذ پوستی آشپزی یا ظروف گنبدی که متناسب با اندازه بشقاب یا کاسه باشد جایگزین های بهتری هستند.

3- بسیاری از ظروف بیرون بر، بطری های آب و شیشه، ظروف پلاستیکی یا شیشه ای که برای نگهداری مارگارین، ماست، پنیر خامه ای، مایونز، سس ها و خردل استفاده می شوند برای استفاده در ماکروفر مناسب نیستند.

4- ظروف غذای بیرون بر قابل استفاده در ماکروفر تنها برای یکبار استفاده در ماکروفر طراحی شده است که اغلب بر روی بسته بندی آن ذکر گردیده است.

5- ظروف قدیمی، خش دار، شکسته یا انواعی که بارها در ماکروفر استفاده شده اند ممکن است ترکیبات پلاستیکی بیشتری را نشت دهند.

6- کیسه های ذخیره سازی پلاستیکی یا کیسه های پلاستیکی خواربار فروشی را در ماکروفر قرار ندهید.

7- قبل از استفاده از ماکروفر اطمینان حاصل کنید که پوشش ظرف نیمه بسته باشد تا بخارات آن خارج شود.

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید