s روغن شترمرغ: فواید و مضرات – www.DrFree-Health.com
فواید و مضرات روغن شترمرغ

روغن شترمرغ: فواید و مضرات

روغن شترمرغ چیست؟

روغن شترمرغ مایعی به رنگ زرد روشن است که از چربی انباشته در زیر پوست این پرنده جمع آوری می شود. زمانی که چربی جمع آوری شد از صافی های متعددی عبور داده می شود و فرآیند می شود تا روغن خالص به دست آید. این محصول تجاری با فواید منحصر به فرد خود به طور گسترده ای در دسترس است.

بر اساس میزان فیلتراسیون و فرآیند انجام گرفته، انواع متفاوتی از روغن شترمرغ در دسترس است. بیشتر انواع این محصول، برای کاهش محتوای باکتری و ترکیبات آلوده تحت فرآیند کامل قرار می گیرند. برخی بیش از انواع دیگر تصفیه می شوند تا محتوای اسیدهای چرب آن ها افزایش یابد.

ویژگی های تغذیه ای روغن شترمرغ

  • این روغن حاوی مقدار بالایی از اسیدهای چرب ضروری شامل اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 است. این چربی ها به کاهش التهاب، تخفیف درد عضلات و درد مفاصل در آرتریت کمک می کنند و با تغذیه پوست، چین و چروک، اسکار و لک ها را رفع می کنند.
  • ویتامین A موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی و ماده مغذی ضروری برای محصولات آرایشی بهداشتی پوست است.
  • ترکیبات دیگر موجود در این روغن شامل: کاروتنوئیدها، فلاوون ها، پلی فنول ها، توکوفرول (ویتامین E) و فسفولیپیدها هستند.

فواید سلامت و موارد مصرف روغن شترمرغ

مصرف روغن شترمرغ به فرهنگ بومی استرالیا باز می گردد. بر اساس تاریخ شفاهی گزارش شده، روغن شترمرغ برای بیش از 40 هزار سال مورد استفاده قرار گرفته است. این روغن برای تسکین دردهای خفیف، کمک به التیام سریعتر زخم و محافظت پوست استفاده می شده است.

ضد التهاب

یکی از خواص محبوب روغن شترمرغ استفاده از آن به عنوان یک ترکیب ضد التهاب است. مطالعات انجام شده نشان می دهند که روغن شترمرغ در درمان التهاب گوش، سندرم روده تحریک پذیر، آرتریت و پیشگیری از کاهش تراکم استخوان ناشی از شیمی درمانی موثر است.

افزایش رطوبت پوست

پوست به راحتی روغن شترمرغ را جذب می کند. این روغن رطوبت پوست را به دام می اندازد و خشکی و ترک خوردگی آن جلوگیری می کند. روغن شترمرغ برای رفع خشکی پوست ناشی از رادیوتراپی در سرطان توصیه می شود.

جوانسازی

مطالعات نشان می دهند که استفاده از روغن شترمرغ بر روی پوست به افزایش تعداد سلول های سالم پوست کمک می کند. این روغن موجب کاهش چین چروک پوست و بهبود آسیب ناشی از آفتاب می شود. این محصول برای درمان بیماری های پوستی مانند آلوپسی، روزاسه، تولید کم رنگدانه پوست، زونا و التهاب پوست نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بهبود زخم

روغن شترمرغ به دلیل اثر ضد درد، سطوح آنتی اکسیدانی و توانایی نفوذ به عمق پوست، برای زخم های کوچک، بریدگی، سوختگی ها یا کبودی قابل استفاده است. این روغن به تخفیف درد زخم های کوچک کمک می کند و محتوای آنتی اکسیدانی آن از آسیب مضاعف پوست جلوگیری می کند.

کاهش کلسترول

مصرف خوراکی روغن شترمرغ کلسترول خون را کاهش می دهد. محققین دریافتند که روغن شترمرغ در مقایسه با روغن زیتون به طور معنی داری موجب کاهش سطوح کلسترول می شود. تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است.

حساسیت پستان ها

مطالعات نشان می دهند که روغن شترمرغ حساسیت پستان را در مادران شیرده کاهش می دهد. در حین شیردهی ممکن است به دلیل نحوه نامناسب قرارگیری دهان نوزاد بر نوک پستان، مادران دردی را حس کنند. این مسئله موجب درد، تورم، ترک خوردن و خشک شدن پوست می شود. این علائم ممکن است به حدی شدید باشد که مادران از شیردهی دست بکشند. محققین دریافتند که زمانی که مادران شیرده به مدت 24 ساعت از کرم حاوی روغن شترمرغ استفاده کنند، پوست و نوک پستان آب رسانی بیشتری می شوند. پیش از شیردهی، نوک پستان باید با آب گرم یا پارچه تمیز شود و روغن باقی مانده به طور کامل پاک گردد زیرا دریافت روغن شترمرغ برای نوزادان و کودکان ایمن نیست.

عوارض جانبی

روغن شترمرغ یک محصول طبیعی است و عوارض جانبی مختصری برای آن ذکر شده است. ممکن است برخی افراد با مصرف مستقیم روغن به صورت پماد موضعی دچار سوزش پوست شوند. بنابراین قبل از مصرف مقدار کمی از آن را بر پوست پشت دست قرار دهید و در صورت بروز واکنش آلرژیک از مصرف آن خودداری کنید. زنان باردار و شیرده پیش از دریافت خوراکی روغن شترمرغ باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

منبع: MedicalNewsToday

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گلاب

گلاب: نوشیدنی شفابخش

مصرف گلاب که در زبان انگلیسی به نام Rose Water شناخته می شود به قرن …

پاسخ دهید