s نقش غذا در آداب مذهبی گوناگون – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / عادات صحیح غذا خوردن / نقش غذا در آداب مذهبی گوناگون
غذا و سنت های مذهبی

نقش غذا در آداب مذهبی گوناگون

مسیحیت و روزه داری

روزه داری مسیحیان شامل 40 روز پرهیز از موادغذایی در یک دوره زمانی است که منتهی به مرگ و رستاخیز مسیح می شود. در طول این زمان، بسیاری از مسیحیان با مصرف مواد غذایی یا انجام اقدامات ویژه ای به زندگی، رنج و فداکاری مسیح اشاره دارند. به طور کلی، کاتولیک ها در اولین روز از ایام روزه داری، جمعه قبل از عید پاک یا تمام جمعه ها در ایام روزه داری از خوردن گوشت قرمز پرهیز می کنند و ماهی می خورند. برخی از مسیحیان از مصرف مواد غذایی که از خوردن آن ها لذت می برند مانند شکلات، چیپس سیب زمینی یا قهوه در مدت این 40 روز پرهیز می کنند.

جشن عید پاک

پس از گذشت ایام روزه داری، عید پاک که نشانه ای از رستاخیز مسیح است معمولا با یک وعده غذای بزرگ خانوادگی جشن گرفته می شود. این سفره اغلب شامل تخم مرغ، نوعی نان شیرین و کوچک، گوشت گوسفند یا بز است. تخم مرغ نماد تولد دوباره و جوان شدن است و مسیحیان آن ها را با رنگ های روشن رنگ می کنند و در جایی پنهان می کنند تا به عنوان بخشی از برنامه جشن عید پاک (پیدا کردن تخم مرغ) مورد استفاده قرار گیرند. برخی دیگر، تخم مرغ فلفلی یا سالاد تخم مرغ را در سفره عید خود قرار می دهند. آب نبات هایی مانند ژله های لوبیایی و شکلات های خرگوشی نیز بخشی از سنت های عید پاک هستند.

غذای حلال

برخی از یهودیان از قوانین غذایی ویژه ای پیروی می کنند و از مصرف غذاهای خاصی مانند خوک یا سخت پوستان پرهیز می کنند. گوشت حیواناتی قابل مصرف هستند که بر اساس قوانین حلال ذبح می شوند و افرادی که غذای حلال می خورند، گوشت و لبنیات را با هم در یک وعده نمی خورند. برای جلوگیری از ترکیب گوشت و لبنیات با یکدیگر، خانواده ها از ظروف جداگانه برای نگهداری و پخت آن ها استفاده می کنند. قوانین حفظ حلال در تورات، کتاب مقدس عبری آمده است و برای بیش از 3000 سال مورد استفاده قرار گرفته است.

عید فصح

تعطیلات 8 روزه عید فصح در زمانی که بنی اسرائیل از بردگی مصر باستان آزاد شدند شکل گرفت. ویژگی خاص این تعطیلات، شام Seder است، یک وعده غذای جشن که با بازگویی خروج بردگان از مصر آغاز می شود. خانواده های یهودی از غذاهایی که نماد داستان فصح است (از جمله نان فطیر و گیاهان تلخ) استفاده می کنند. همچنین بشقاب ویژه ای بر روی میز قرار می گیرد که غذاهای نمادین در آن سرو شده اما خورده نمی شوند، مانند تخم سوخته و استخوان ساق پای بره.

یام کیپور و پوریم

در یهودیت، یام کیپور یا «روز کفاره» مقدس ترین روز سال است و مشخصه آن 26 ساعت روزه داری می باشد. یکی دیگر از تعطیلات یهودیان، پوریم، شامل ارسال هدیه ای از مواد غذایی به دوستان است که شامل  hamantashenاست: کوکی های مثلثی شکل و پرشده با مربا یا تزئین شده با آلو و دانه های خشخاش.

حلال و حرام

آموزه های اسلامی می گویند که مسلمانان می توانند تنها از غذای حلال استفاده کنند. حلال یک کلمه عربی و به معنی خوردن «قانونی یا مجاز» است. قرآن آموزش می دهد که حیوانات باید به خوبی مراقبت شوند و با ملاحظه با آن ها برخورد شود. بنابراین زمانی می توانید گوشت بخورید که آن حیوان به درستی ذبح گردد و خون آن خارج شود. غذاهای غیرمجاز حرام نامیده می شوند که شامل: گوشت خوک، هرچیز آلوده به خون حیوان و هر حیوانی که برای غذا ذبح نشود. الکل نیز حرام شمرده می شود.

رمضان

روزه داری در ماه رمضان یکی از 5 رکن دین اسلام است. تعطیلات یک ماهه روزه داری زمان مناسبی برای عبادت و تقویت روابط خانواده و جامعه است. افراد در فاصله زمانی طلوع تا غروب خورشید از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنند. به طور معمول مسلمانان قبل از شروع روزه یک وعده غذا (سحری) می خورند و در هنگام غروب با یک میان وعده مانند چند عدد خرما شروع کرده و با وعده غذای پس از روزه (افطار) ادامه می دهند که این وعده اغلب در کنار خانواده و دوستان صرف می شود.

عید فطر

مسلمانان پایان ماه رمضان را با مراسم «عید فطر» جشن می گیرند. در طول آخرین روزهای ماه رمضان، مسلمانان مقداری پول به افراد فقیر اهدا می کنند تا اطمینان حاصل کنند که آن ها نیز می توانند از غذای روز جشن بهره ببرند. غذاهای روز جشن در کشورها و مناطق مختلف متفاوت است. شکلات و شیرینی بخش مهمی از آداب سنتی این مراسم است.

فرقه مذهبی مورمون

اعضای وفادار کلیسای عیسی مسیح و قدیسان آخر الزمان از نوشیدن الکل، چای کافئینه یا قهوه پرهیز می کنند. این مذهب بر اعتماد به نفس تمرکز دارد و بسیاری از مورمون ها نگهداری مواد غذایی در شرایط اضطرار مانند فاجعه طبیعی یا از دست دادن شغل را تمرین می کنند. بسیاری از مورمون ها «روزه روز یکشنبه» را رعایت می کنند. نخستین یکشنبه هر ماه، زمان نماز و تفکر است و در آن روز از خوردن و نوشیدن پرهیز می شود. مورمون ها تشویق می شوند مقداری از پولی که برای غذا صرف می کنند را به کلیسا اهدا کنند.

آیین هندو

در آیین هندو به طور کلی خوردن گوشت مورد تایید نیست و مومنان باید از آن پرهیز کنند. اما امروزه برخی هندوها بر اساس محدوده جغرافیا، جشن های اجتماعی_مذهبی و سنت های جامعه، گوشت، ماهی، ماکیان و تخم مرغ می خورند. گاو همچنان مقدس است زیرا منبع تولید شیر بوده و خوردن گوشت آن به شدت رد می شود. برخی از هندوها از خوردن سیر و پیاز امتناع می کنند. «دیوالی» (Diwali) جشن بزرگ سال نو در هندوستان است و طی آن شیرینی هایی با طعم هل، پسته و زعفران در بین مردم پخش می شود.

مذهب بودا 

بودایی ها به تناسخ (تجدید تجسم) اعتقاد دارند و یکی از اصول اساسی مذهبی آنان «آسیب نرساندن» است. بدین جهت آن ها حیوانات را نمی کشند. بسیاری از بودایی ها گیاهخوارند زیرا معقدند که خوردن گوشت یا ماهی برای کارما_اعتقاد بر اینکه کارهای خوب و بد، روح شما را تحت تاثیر قرار می دهد. مضر است. جشن روز تولد، روشنگری و مرگ بودا ممکن است به طور جداگانه یا همزمان با یکدیگر برگزار شود.

ادیان دیگر

بسیاری از ادیان دیگر تمرین گیاهخواری می کنند. بسیاری از «راستافارها» از غذاهای Ital استفاده می کنند. این غذاها فاقد مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده هستند. آن ها غذاهای کنسرو شده نمی خورند و قهوه، شیر یا الکل نمی نوشند. پیروان «تائوئیسم» طبیعت را مقدس می دانند و گیاهخواری را انتخاب می کنند اگرچه خوردن گوشت برایشان منعی ندارد. «جین گرایان» (آیین هندی) بر این باورند که نباید به مخلوقات یا طبیعت آسیب رساند و بسیاری از آنان رژیم گیاهخواری مطلق یا محدود را انتخاب می کنند.

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید