s 4 روش مودبانه برای امتناع از مصرف غذاهای چاق کننده – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و زیبایی / تغذیه و تناسب اندام / 4 روش مودبانه برای امتناع از مصرف غذاهای چاق کننده
امتناع از غذاهای چاق کننده

4 روش مودبانه برای امتناع از مصرف غذاهای چاق کننده

ممکن است درست زمانی که شما در برنامه کاهش وزن هستند و شیوه سالم غذاخوردن را پیدا کرده اید همکاران یا دوستان، شما را به یک دورهمی و صرف غذاها و شیرینی های خانگی دعوت کنند.

در بسیاری از فرهنگ ها، غذا دادن روشی برای ابراز عشق و محبت است. به عبارت دیگر، میزبان قصد ندارد که با قرار دادن دسر و شیرینی بر روی میز سلامت شما را به خطر بیاندازد و این عمل تنها برای ابراز محبت و علاقه است. اما اگر شما در رژیم کاهش وزن باشید یا برای کنترل قند خون، کنار آمدن با آلرژی های غذایی و حساسیت ها محدودیت هایی داشته باشید چگونه می توانید از صرف غذاهای خانگی امتناع کنید؟ در اینجا به 4 راهکار کنترل این موقعیت اشاره می کنیم:

1- خودتان انتخاب کنید.

قبل از اینکه میزبان دسر و شیرینی را به شما تعارف کند غذای مناسب خود را انتخاب کنید و بگویید که بعدا مقداری از دسر را امتحان خواهید کرد. اگر در جمع خانواده هستید و گفتن این عبارت مشکل است بگویید که دست پخت میزبان را بسیار دوست دارید و ترجیح می دهید که گاهی سوپ مرغ (یا غذای سالم دیگر) او را نیز امتحان کنید. این روش به سایرین کمک می کند تا از شما حمایت کنند.

2- در انتخاب کلمات دقت کنید.

محققین در مطالعه ای مشاهده کردند که در حین صحبت با خود تفاوت قابل توجهی میان لفظ «نمی خواهم» و «نمی توانم» برای غلبه بر وسوسه وجود دارد. در بررسی 120 دانشجوی مقطع کارشناسی که از آن ها خواسته شد شیوه خوردن سالم را دنبال کنند، کسانی که جمله «نمی خواهم X را بخورم» را با خود تکرار کردند در مقابل کسانی که از جمله «نمی توانم X را بخورم» استفاده کردند از تصمیم خود احساس قدرت بیشتری داشتند.

بنابراین زمانی که بستنی به شما تعارف می شود بهتر است با خود زمزمه کنید: «من بستنی نمی خورم» و در مقابل به میزبان بگویید: «اگر بستنی بخورم احساس خوبی نخواهم داشت». این جمله برای همه افراد قابل درک است و کسی با شما بحث نخواهد کرد. این شیوه برای پنهان کردن بیماری های پزشکی که نمی خواهید در مورد آن ها با دیگران صحبت کنید (مانند دیابت) نیز کاربردی است.

3- از آشپز تعریف کنید.

رنجیده شدن کسی که تلاش های او را تحسین می کنید غیرعادلانه است. بنابراین باید جواب هایی در آستین خود داشته باشید تا امتناع از خوراکی ها موجب رنجش میزبان نشود. به طور مثال بگویید: «این غذا بسیار لذیذ به نظر می رسد اما من به X آلرژی دارم» یا «اگر سیر نبودم واقعا دوست داشتم مقداری از آن را امتحان کنم. ممکن است مقداری از آن را به خانه ببرم؟».

4- ایستادگی کنید.

جمله ساده «نه متشکرم» کافی به نظر می رسد حتی اگر مجبور باشید چند بار آن را تکرار کنید. افرادی که برای کاهش غذای خود زمان دشواری را سپری کرده اند نمی خواهند که برای «نه گفتن» در جمع سایرین نیز تلاش زیادی به خرج دهند. اما شما با پرخوری یا عدم توجه به نیازهای بدن مسئول شاد کردن دیگران نیستید. «نه گفتن» به غذایی که نمی خواهید یا برای خوردن آن سیر شده اید در حقیقت ارج نهادن به بدن و سلامت خودتان است.

 

منبع: Prevention

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید