s علائمی که نشان می دهند خواب کافی نداشته اید – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت زنان / علائمی که نشان می دهند خواب کافی نداشته اید
علائم کمبود خواب

علائمی که نشان می دهند خواب کافی نداشته اید

جوش صورت

اگر خواب کافی نداشته باشید، به زودی پوست شما آن را نشان می دهد. برخی مطالعات ارتباط کم خوابی و آکنه را نشان می دهند که احتمالا به چگونگی اثر خواب بر هورمون های بدن مرتبط است. کم خوابی  همچنین موجب آسیب سیستم ایمنی و ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود.

حالت چشم ها

قرمزی، پف کردگی، حلقه تیره اطراف چشم و پف زیر چشم نشان دهنده محرومیت از خواب است. مطالعات نشان می دهند که کم خوابی موجب افزایش چین چروک ها، تورم و افتادگی پوست می شود. علت آن این است که  بدن کنترل هورمونی و بازسازی بافتی در حین مراحل خواب عمیق را از دست داده است.

افزایش وزن

زمانی که خواب خوب و کاملی داشته اید بدن به دقت هورمون های مسئول حس گرسنگی (گرلین و لپتین) را کنترل می کند. بدون این کنترل، احساس گرسنگی بیشتری می کنید و بیش از نیاز خود غذا می خورید که این مسئله موجب افزایش وزن می شود.

به غذاهای ناسالم تمایل دارید

بعد از یک شب بی خوابی، به احتمال زیاد برای وعده های اصلی یا میان وعده ها به سراغ گزینه های ناسالم می روید. خستگی، انتخاب آگاهانه و تمرکز بر ترکیبات سالم را تحت تاثیر قرار می دهد و به احتمال بیشتری غذاهای آماده و صنعتی را ترجیح می دهید.

کافئین بیشتری می نوشید

اگر بیش از 2 فنجان قهوه یا چای می نوشید احتمالا خواب کافی نداشته اید. کافئین نوعی پاسخ به کمبود خواب است اما به زودی مشکل ساز خواهد شد. در کوتاه مدت نوشیدن کافئین شما را هوشیار می کند اما در درازمدت موجب بی خوابی یا اضطراب می شود.

عصبی هستید

تحریک پذیری علامت مهم کم خوابی است. در یک مطالعه، به مدت یک هفته میزان خواب شبانه افراد به 4 ساعت و نیم کاهش یافت. نتایج حاکی از افزایش استرس، عصبانیت و خستگی روانی بود. افراد با بازگشت به برنامه طبیعی خواب حس بهتری داشتند.

احساس افسردگی می کنید

افسردگی و کم خوابی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند و بدتر آنکه چرخه معیوب دارند_افسردگی موجب کم خوابی می شود و کم خوابی علائم افسردگی را تشدید می کند.

تضعیف تمرکز و حافظه

اگر به 8 ساعت خواب شبانه عادت دارید، 2 ساعت کاهش زمان خواب می تواند تمرکز و حافظه شما را تحت تاثیر قرار دهد. این مسئله مهارت های کاری یا حتی مهارت های رانندگی شما را کاهش می دهد. بیش از یک سوم از افراد در حین رانندگی چرت می زنند.

احساس ناخوشایند صبحگاهی

گلودرد، خشکی دهان یا سردرد صبحگاهی به کم خوابی مرتبط است. آپنه خواب، خروپف کردن یا رفلاکس اسید از عوامل موثر هستند. اگر این علائم به طور مکرر تکرار می شوند با پزشک مشورت کنید.

 

 

بیشتر بزرگسالان به 9-7 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. برای خواب بهتر:

  • برنامه خواب مشخصی داشته باشید. شب ها در ساعت مشخص به خواب بروید و در زمان معینی بیدار شوید.
  • اتاق خواب خود را خنک، آرام و تاریک نگه دارید.
  • به طور منظم ورزش کنید. ورزش هایی که ضربان قلب را افزایش می دهند به بهبود خواب عمیق کمک می کنند.

خواب خوب شبانه جسم و روان را بازسازی می کند و این مسئله بازدهی عملکردهای شما را به حداکثر می رساند.

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید