s تاثیر نوع تغذیه در بروز سرطان – www.DrFree-Health.com
نقش تغذیه در سرطان

تاثیر نوع تغذیه در بروز سرطان

در مورد غذا همیشه بحث وجدل فراوان وجود داشته و دارد و تقریبا همیشه یک موضوع جنجالی بوده است. از آنجایی که مصرف کم یا زیاد غذا می‌تواند بیماری ایجاد کند، با انتخاب مطلوب (در حد اندازه) آن می‌توان از بروز بیماری جلوگیری کرد.

در دنیای مدرن امروزی ثابت شده که بیشترین میزان چربی‌های مفید در گیاهان است و نیز ثابت شده که هر چه غذا نیم‌پزتر (نیم‌پخته‌تر) باشد، خطر بروز سرطان کمتر است.

علاوه بر نوع چربی و مقدار آن، هر چه مصرف موادی که در روده جذب نمی‌شوند (مثل فیبر) کمتر باشد و هر چه مصرف موادی که به اصطلاح از آنها به‌عنوان رسوبات (بقایای) گندم و جو یاد می‌شود، کمتر شود، میزان ابتلا به سرطان بیشتر وهر چه غلات مانند جو، گندم، جو دو سر و ذرت مانند زمان‌های سابق به صورت خام و تصفیه‌نشده خورده شود، میزان فیبر آنها زیادتر و هرچه بیشتر تصفیه‌شده و بدون رسوبات باشد، مقدار فیبر آنها کمتر است. معمولا باید روزانه بیشتر از 20 گرم و بهتر آنکه تا 200 گرم مواد فیبردار در غذا مصرف شود تا سرعت عبور مواد در معده زیادتر شود و از جذب موادی که می‌توانند سرطان‌زا باشند، جلوگیری شود.

در هر صورت باید توجه کرد که پروتئین (حیوانی) باید به اندازه (مطلوب) مصرف شود. همان‌گونه که کم خوردن آن سرطان‌زاست، خوردن زیاد آن هم می‌توان سرطان روده بزرگ را تشدید کند. مصرف زیاد لبنیات و کلسیم باعث ایجاد سرطان پروستات می‌شود، ولی از طرف دیگر مصرف زیاد کلسیم مانع از بروز کمتر سرطان کولون می‌شود. مصرف بیش از حد الکل به صورت مستمر و به مقدار بیش از حد باعث بروز سرطان‌های دهان، حلق و حنجره و مری و همچنین سرطان پستان وسرطان روده می‌شود. اگر الکل زیاد و غلیظ باشد و همراه سیگار استفاده شود، خطرات بسیار زیادی برای انسان ایجاد می‌کند.

به قهوه توجه زیادی می‌شود زیرا مصرف آن توام با لذت است اما باید به یاد داشت که مصرف زیاد قهوه باعث بروز سرطان مثانه می‌شود و در صورتی که مصرف آن توام با سیگار باشد، خطر بیشتر می‌شود. مصرف نمک زیاد و همچنین مواد کنسروشده احتمال ایجاد سرطان دهان را بیشتر می‌کند و التهاب پیشرفته مخاط بالای معده که همراه عدم ترشح اسید معده است، خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد.

 

ویتامین- مواد معدنی و عناصر

اگر مخلوط ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر نادر در بدن انسان متناسب با یکدیگر باشند، اثربخشی آنها بیشتر خواهد بود. هر 3 نوع این مواد برای فعالیت دستگاه‌های بدن لازم هستند و هر کدام وظایف خاص و مختص به خود را به عهده دارند.

اگر مصرف آنها درست و متناسب با یکدیگر باشد از رشد تومورها و سرطان در بدن جلوگیری می‌کنند. در غیر این صورت خود این عدم تناسب می‌تواند منجر به بروز بیماری و سرطان شود. در مطالعه‌ای که دانشمندان روی بدن انسان انجام دادند متوجه شدند که مقدار متناسب این 3 نوع ماده یعنی ویتامین، مواد معدنی و بعضی از عناصر در درمان بعضی بیماری‌ها نقش اساسی داشته و مانع بروز بعضی بیماری‌ها شده‌ و اصطلاحا نقش معنی‌داری در بدن دارند. همچنین در این مطالعه مشخص شد که صفرای بدن انسان حاوی مواد فعالی است که بسیار حیاتی و اساسی بوده و از این رو، صفرای بدن در انتخاب و دفع (مازاد) این گونه مواد نقش مهمی دارد اما براساس بعضی مطالعات مشخص شده که ویتامین‌ها حاوی موادی هستند که به شدت سولفوره شده و ایجاد تومور می‌کنند. البته برای اثبات این مسئله تاکنون مطالعات زیادی صورت نگرفته است، همچنین در بعضی از مطالعات دارو-درمانی مشخص شده که ویتامین‌ها حاوی موادی هستند که در بروز و پیدایش بعضی تومورها نقش بازی می‌کنند. مصرف بیش از حد میوه‌ها و سبزیجات و بتاکاروتن که پیش ساز ویتامین A است باعث تشدید سرطان‌های ریه، پروستات، مثانه، حلق، مری و معده می شود.

ویتامین A در مقابل حرارت بالا نسبتا مقاوم است و به مقدار زیاد در کره، شیر، پنیر و تخم‌مرغ یافت می‌شود. بتاکاروتن ماده‌ای زردرنگ است که در ادویه‌های گیاهی به فراوانی یافت می‌شود و این ماده علی‌الخصوص در میوه‌جات به رنگ قرمز همانند هویج، گوجه‌فرنگی، انبه، زردآلو، بعضی سبزیجات و اسفناج به فراوانی یافت می‌شود اما مطالعات نشان داده در کسانی که سرطان دارند و مدت طولانی سیگار می‌کشند، مقدار مصرف این ماده باید بسیار متعادل و اندازه باشد و اگر مبتلایان به سرطان مقدار زیادی ویتامین A را به شکل قرص مصرف کنند می‌تواند برای آنها مضر باشد.

بدون کارتینوئید و ویتامین A بدن انسان بی‌سلاح و بی‌دفاع در مقابل عمل اکسیداسیون است که خود این کمبود ویتامین A می‌تواند منجر به صدمه و آسیب به بدن شود.

ویتامین C باید در طول زندگی انسان مرتب مصرف شود. ویتامین C حاوی مواد غنی و ارزشمندی است که برای سلول‌ها و بافت‌های بدن مفید است.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که غذای غنی از ویتامین C مانع از بروز سرطان‌های دهان، معده و روده می‌شود. ویتامین C و اسید اسکوربیک مواد بسیار مهمی هستند که در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده مشارکت می‌کنند. این دو ماده به‌دلیل بعضی خصوصیات خاصی که دارند می‌توانند به برطرف کردن سموم از بافت‌های بدن کمک کنند.

ویتامین C در سبزیجات، میوه‌ها، لیموترش و سیب‌زمینی یافت می‌شود و چون در مقابل حرارت مقاوم نیست باید همیشه به صورت تازه مصرف شود تا کیفیت آن حفظ شود.

 

منبع: روزنامه سپید

لطفا به این موارد هم توجه کنید

راهکارهای مقابله با سرطان

راهکارهای پیشگیری از بروز سرطان

سیگار را ترک کنید: دود سیگار حاوی 250 نوع ماده شیمیایی مضر است که در …

پاسخ دهید