s مکمل هایی که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / اختلالات گوارشی / مکمل هایی که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند
مکمل های مفید در اختلالات گوارشی

مکمل هایی که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های زنده مفیدی هستند که به عملکرد طبیعی دستگاه گوارش کمک می کنند. مکمل های پروبیوتیک ها برای درمان مشکلات خاص گوارشی و نیز سلامت عمومی دستگاه گوارش به کار می روند. برخی از انواع پروبیوتیک ها به تسکین اسهال و علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک می کنند. افزودن مکمل پروبیوتیک به ماست یا شیر، محتوای پروبیوتیک آن ها را افزایش می دهد.

شیرین بیان (DGL)

مدت هاست که شیرین بیان برای درمان علائم رفلاکس معده یا سوزش معده مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه شواهد علمی کافی برای اثبات این اثر وجود ندارد. شکل تخلیص نشده شیرین بیان در برخی افراد با عوارض جانبی مانند افزایش فشارخون همراه است. DGL عصاره شیرین بیان تخلیص شده است و بسیاری از عوارض جانبی شیرین بیان تخلیص نشده را ندارد. مصرف DGL و سیار مکمل ها برای زنان باردار غیرمجاز است.

روغن نعنا

چندین مطالعه پیشنهاد می کنند که روغن نعنا به کاهش درد و نفخ ناشی از سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند. کپسول پوشش دار روغن نعنا در معده حل نمی شود اما در مسیر روده کوچک و بزرگ حل شده و مواد آن آزاد می شود. روغن نعنا در مقادیر کم بی خطر است.

بابونه

بابونه برای بیماری های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد که از آن جمله می توان به درمان مشکلات گوارشی مانند درد شکمی، قولنج، تهوع و نیز اضطراب و بی خوابی اشاره نمود. افرادی که به ترکیبات گیاهی آلرژی دارند ممکن است به بابونه نیز حساسیت نشان دهند.

زنجبیل

در طب آسیایی از زنجبیل برای درمان درد معده استفاده می شود. در طب غربی، زنجبیل برای تسکین تهوع و استفراغ دوران بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. زنجبیل به صورت پودر، برش های تازه، کپسول و قرص در دسترس است. به طور معمول مصرف زنجبیل در مقادیر کم (2-1 گرم در روز) بی خطر می باشد.

L-گلوتامین

گلوتامین به طور طبیعی در بدن وجود دارد و از روده و سایر ارگان ها محافظت می کند. برخی از کارشناسان معتقدند که ممکن است مکمل L-گلوتامین به تسکین اسهال ناشی از جراحی، عفونت یا استرس کمک کند. همچنین ممکن است به جذب بهتر مواد مغذی در برخی افراد کمک کند، مانند  افرادی که داروهای ضدسرطان دریافت می کنند یا افرادی که بخشی از روده آن ها برداشته شده است.

پسیلیوم

پسیلیوم از مواد تشکیل دهنده ملین های حجیم کننده است. به دلیل محتوای بالای فیبر می تواند آّب روده را جذب کند و همین مسئله به افزایش حجم مدفوع و عبور آسان تر آن کمک می کند. در طول درمان یبوست باید مقدار زیادی آب مصرف شود تا از کم آبی یا تشدید یبوست جلوگیری شود. افرادی که به گرده علف یا ملون حساسیت دارند واکنش آلرژیک شدیدی به پسیلیوم نشان می دهند.

کنگرفرنگی

عصاره برگ کنگرفرنگی به تسکین علائم سوءهضم کمک می کند. اگر این عصاره به طور روزانه مصرف شود به کاهش تهوع، استفراغ، گاز و درد شکمی کمک می کند. همچنین ممکن است به درمان IBS و کاهش کرامپ و درد شکمی کمک کند. عصاره کنگرفرنگی با داروها تداخلی ندارد اما می تواند در افرادی که به “ابروسیا” و گرده های آن حساسیت دارند واکنش آلرژیک ایجاد کند.

مکمل های غذایی تحت کنترل شدید FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) نیستند. این بدین معناست که هیچ ضمانتی برای کیفیت، اثربخشی یا ایمنی این مکمل ها وجود ندارد. همواره برچسب مکمل ها را بخوانید و پیش از شروع مصرف با پزشک خود مشورت کنید. به ویژه اگر باردار هستید یا مشکل پزشکی خاصی دارید و یا از سایر داروها، مکمل ها یا گیاهان استفاده می کنید.

فواید هندوانه

فواید مصرف هندوانه

برخلاف تفکر عوام که تصور می کنند هندوانه تنها از آب و قند تشکیل شده …